Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-07-23

MIDSONA: KÖP GER TEKNOLOGI I VÄXTBASERADE KÖTTALTERNATIV - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Midsona, som säljer hälsoprodukter, går genom
förvärvet av Alimentation Santé in på marknaden för växtbaserade
köttalternativ.

"Det som vi är extra glada för är att vi får tillgång till ett antal
teknologier inom växtbaserade köttsubstitut. Det är någonting som vi har
letat efter men inte har haft i vår produktion", säger Midsonas vd Peter
Åsberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Midsona planerar efter förvärvet av Alimentation Santé slutförts ta
produkterna för växtbaserade köttsubstitut ut på de andra marknaderna där
bolaget verkar.

"Det är teknologier som vi dels tror ska kunna växa på de sydeuropeiska
marknaderna där de säljer produkterna i dag, men också skapa möjligheter för
oss i resten av koncernen att ta ett tydligare grepp om just den typen av
produkter", säger Peter Åsberg.

Peter Åsberg kan dock inte ge en närmare precisering av när produkterna för
växtbaserade köttsubstitut från Alimentation Santé kommer att finnas på de
nordiska marknaderna.

"Det blir svårt att ge en exakt tidpunkt, men historiskt sett tycker jag att
vi har varit duktiga på att snabbt få ut nya produkter på nya marknader. Det
är absolut ambitionen i det här fallet också", säger Peter Åsberg.

Hur stor är de växtbaserade köttalternativens andel av omsättningen i det
förvärvade bolaget?

"Jag vill inte ge en exakt siffra, men en avsevärd del är de här växtbaserade
köttalternativen", säger Peter Åsberg.

Hur snabbt växer marknaden för växtbaserade köttalternativ? Har du något
estimat?

"Jag kan inte ge ett estimat för det är svårt att mäta och olika från marknad
till marknad. Utan att säga för mycket tror jag man kan säga att vi ser en
explosionsartad tillväxt och ett explosionsartat ökat intresse från
konsumenterna inom segmentet växtbaserade köttalternativ", säger Peter
Åsberg.

Midsona ser i sin affärsmodell generellt tre ben för sin verksamhet.

"Ben nummer ett är varumärkesförsäljning, det vill säga våra egna varumärken
som vi själva säljer. Det är den största och trots allt viktigaste delen för
oss även i framtiden", säger Peter Åsberg.

Det andra benet handlar om produkter som säljs direkt till andra bolag och
till handeln enligt vad som ofta benämns private label.

"Där har vi ett antal produkter i vårt nuvarande sortiment som vi säljer
direkt till handel och det benet vill vi utveckla", säger Peter Åsberg.

Det tredje benet som Midsona arbetar med är storhushåll (Food service).

"Det är hotell och restauranger, olika former av cateringverksamheter och
också mycket offentligt förvaltning där vi har haft framgång att sälja våra
ekologiska produkter", säger Peter Åsberg.

Området för växtbaserade köttalternativ har varit ett hett samtalsämne inte
bara i Sverige utan globalt. I USA börsnoterades Beyond Meat i början på maj
i år. Aktien har sedan dess rusat uppåt. Från teckningskursen på 25 dollar
till kursen i dag närapå åttadubblat sitt värde.

---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News