Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-11

Moment Group AB: Nulägesbild av coronavirusets påverkan på Moment Group

Coronavirusets inverkan på verksamheterna inom Moment Group har den
senaste veckan vuxit markant och som för många andra aktörer i
upplevelsebranschen kommer detta att få finansiella konsekvenser och
påverka både omsättning och rörelseresultat negativt på kort sikt. I
dagsläget är det dock omöjligt att överblicka omfattningen eftersom
det till stor del bottnar i faktorer utanför vår kontroll och
utvecklingen sker snabbt.

Inom affärsområdena Live Entertainment och Immersive Venues kommer den
begränsning i antal personer vid sammankomster som
folkhälsomyndigheten i Sverige nu lämnat rekommendation till
regeringen att fatta beslut om, och som myndigheter i Danmark och
Norge redan beslutat om, att slå hårt. Sammantaget 12 av koncernens
13 arenor för teater, musikal, show och aktiviteter har haft i plan
att ha öppet under de närmaste månaderna och arbete pågår nu för att
se vilka konsekvenser detta får och vilka åtgärder som ska vidtas.

När det gäller nya bokningar till föreställningar under våren inom
teater, musikal- och showverksamheterna har det under senaste veckan
varit en 30-procenting nedgång i bokningstakt jämfört med samma
period föregående år. Samtidigt är det positivt att se att sommarens
och höstens föreställningar ännu inte uppvisar någon märkbart
avvikande bokningstrend vare sig jämfört med samma period föregående
år eller mot estimerad försäljning för perioden.

För våra bolag inom affärsområde Event ser vi en tydlig påverkan då
flera kunder väljer att ställa in alternativt skjuta fram sina event,
främst de som är förlagda till utlandet men även de med Sverige som
destination. Många av kundföretagen har upprättat stränga
restriktioner för såväl resande som deltagande i evenemang och både
Hansen och Minnesota noterar avbokningar för både andra och tredje
kvartalet.

Koncernen gick in i året med ett historiskt starkt fjärde kvartal i
ryggen. Nivån på de förutbetalda biljettintäkterna låg vid ingången
av året på en hög nivå samtidigt som eventbolagen såg positiva
signaler framåt, då deras införsäljningsnivåer inför våren låg på
höga nivåer. 2020 har också fått en positiv start och summeringen av
årets första två månader visade att det pågående arbetet med att
återställa lönsamheten i verksamheterna började ge resultat och
förutsättningarna för året såg bra ut. Detta har dock med anledning
av coronaviruset drastiskt förändrats de senaste veckorna.

- Vi jobbar nu med stort fokus på proaktivitet och riskminimering och
ser över samtliga kostnader och finansiella flöden för att vidta de
åtgärder vi kan, med målsättningen att parera och begränsa den
finansiella påverkan. Vi följer också händelseutvecklingen kring
corona-viruset noga och agerar i enlighet med aktuella
rekommendationer från respektive hälsomyndighet i de fyra länder där
vi är verksamma, säger Josefin Dalum, tf VD/Koncernchef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Josefin Dalum, tf VD/Koncernchef Moment Group
josefin.dalum@momentgroup.com, 0703-94 80 92

Martin du Hane, interim Group CFO Moment Group
Martin.duHane@momentgroup.com, 0721-64 85 65

Läs mer om koncernen på www.momentgroup.com

Denna information är sådan information som Moment Group AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg,
för offentliggörande den 11 mars 2020 klockan 18:00 CEST.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i
Skandinavien. Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market,
och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom
Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje
år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom
Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg,
Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö.

Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och
sammantaget är de en av de största aktörerna inom eventbranschen i
Norden. Hansen skapar upplevelser med utgångspunkt i mötet mellan
människor. Minnesota arbetar med Brand Engagement vilket innebär att
de hjälper kunden att skapa arenor för dialog och delaktighet genom
möten, upplevelser och digitala lösningar.

Inom affärsområde Immersive Venues återfinns sju av koncernens show-
och aktivitetsarenor belägna i Skandinaviens största städer. Wallmans
i Stockholm, Köpenhamn och Oslo samt Kungsportshuset i Göteborg och
Golden Hits i Stockholm erbjuder dinnershow-, restaurang- och
nattklubbsupplevelser. Aktivitetsarenorna Ballbreaker i Stockholm och
STAR Bowling i Göteborg erbjuder upplevelser som bygger på att gästen
själv tar en aktiv roll i händelserna genom spel, lek och tävling i
kombination med mat & dryck. På Kungsportshuset i Göteborg finns
också KPH Matbar - en skandinavisk matupplevelse med smaker från hela
världen.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal,
teater, show och konsert, skapar specialbeställd underhållning och
förmedlar artister till företagskunder. 2Entertain driver även fem
teaterarenor samt en krogshowarena - China Teatern, Oscarsteatern och
Intiman i Stockholm, Lisebergsteatern i Göteborg, Vallarnas
friluftsteater i Falkenberg och Hamburger Börs i Stockholm.
2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/moment-group-ab/r/nulagesbild-av-coronaviruse...
https://mb.cision.com/Main/243/3057435/1209682.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.