Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-12-18

MQ: ÅTGÄRDER OCH ENGÅNGSPOST LYFTE RESULTATET 1 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) MQ:s främsta rörelsesegment MQ redovisar en
försäljningsminskning i jämförbart butiksbestånd på 2,6 procent i det första
kvartalet (september-november). Butikskedjan Joys jämförbara försäljning
backade med 11 procent.

"Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad
trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom
ytterplagg startade senare än tidigare år. I kvartalet ökade omsättning för
MQ i både september och under Black Week, där framförallt e-handeln och våra
egna varumärken visade på god tillväxt", skriver vd Ingvar Larsson i
delårsrapporten.

MQ:s rörelsevinst i kvartalet blev 13 miljoner kronor (12). I rapporten pekar
vd:n på att det pågående åtgärdsprogrammet påverkat resultatet positivt med
10 miljoner kronor (0). Inom segmentet MQ påverkades resultatet dessutom av
engångsposter om 7 miljoner kronor (0).

Under kvartalet lanserade MQ sina första Marqet-butiker, något som fick "stor
och positiv uppmärksamhet" från såväl kunder som media, enligt bolaget.

MQ-koncernens varulagervärde uppgick vid kvartalet utgång till 331 miljoner
kronor (328).

"Totalt sett bedöms sammansättningen av varulagret vara på en
tillfredställande nivå", heter det i rapporten.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.