Du är här

2018-08-20

MQ: I BEHOV AV SORTIMENTSÖVERSYN, VASSARE KUNDERBJUDANDE - ORDF

STOCKHOLM (Direkt) MQ måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet
och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online.

Det säger klädbolagets styrelseordförande Claes-Göran Sylvén till Nyhetsbyrån
Direkt.

MQ vinstvarnade i fredags efter att den ovanligt varma sommaren lett till
minskad trafik, lägre försäljning och en högre nedsättningsgrad. På måndagen
gör Ingvar Larsson gör sin första dag på jobbet då han efterträder Christina
Ståhl vars vd-avgång meddelades i april.

"Hela branschen har det tufft. Det är nya kanaler och nya spelare och det gör
att det krävs mycket mer från en traditionell aktör som MQ. Det krävs att man
förstår och vet varför man ska finnas på marknaden. Att man är tillräckligt
pricksäker och attraktiv och har rätt kunderbjudande", säger Claes-Göran
Sylvén.

Den varma sommaren har slagit mot försäljningen i MQ:s fjärde kvartal som
omfattar perioden juni-augusti. Bolaget har dock slitit en längre tid och den
jämförbara försäljningen har varit klart negativ i flera kvartal.

"Vi har en period som är lite längre än juli månad där vi inte är riktigt
nöjda med vår tillväxt. Vi har anledning att se över det och vi har en ny
kapten på skutan från och med i dag. Nu är det Ingvar Larssons jobb att se
till att vi blir skarpare och attraktivare på olika sätt, att utveckla de
försäljningskanaler vi har", säger Claes-Göran Sylvén.

Vad behöver ses över?

"Han ska få sin chans att göra sin analys. Men det enkla svaret är att vi
måste bli bättre på kunderbjudandet. Vi måste se över vårt sortiment och bli
vassare i de två försäljningskanaler vi har. Det är inte så att vi har
problem med överhängande stora kostnader eller någonting annat utan det är
tillväxten och då handlar det om kunderbjudande i form av sortiment,
paketering och hur vi kan bli effektivare i vårt sätt att jobba", säger
styrelseordföranden.

I mars 2016 köpte MQ klädkedjan Joy som sedan dess inte har utvecklats i linje
med bolagets förväntningar.

"Joy har inte presterat som vi hade räknat med när vi förvärvade verksamheten.
Men faktum är att Joy riktar sig till en väldigt stor kundgrupp som spenderar
mycket pengar på konfektion. Vi behöver lägga mycket mer kraft och resurser
på Joy för där har vi, rätt hanterat, tveklöst en tillväxtmöjlighet", säger
Claes-Göran Sylvén.

När det gäller hela koncernen, finns det ett b ehov att se över antalet
butiker?

"Jag vill inte förekomma. Men man kan konstatera att man måste vara mycket
mera knivskarp i dag. Vad det sedan innebär i vårt antal butiker eller antal
kvadratmeter det får Ingvar komma tillbaka med när han har gjort sin analys.
Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man lägger ner butiker eller drar
ner på ytor utan det finns många olika vägar att gå. Det handlar om att vi
måste hitta hur vi ska nå kunden", säger Claes-Göran Sylvén och tillägger:

"Vi finns här för att vi ska vara med på den här marknaden i många år till och
då har vi ett arbete att göra. Det är ett arbete som kräver en
yrkesskicklighet som jag utgår ifrån att Ingvar och hans ledningsgrupp har".

Förutom vd-bytet meddelade MQ:s finanschef Tony Siberg i juni att han lämnar
sin tjänst vid årsskiftet.

"Vi håller på att rekrytera en ny finanschef och även en ny marknadschef. Vi
har namn uppe på bordet och jag räknar med att vi ska kunna knyta ihop det
ganska snart", säger Claes-Göran Sylvén.

I fredagens vinstvarning uppgav MQ att rörelsevinsten det fjärde kvartalet
preliminärt blir cirka 2 miljoner kronor, en nedgång från 33 miljoner kronor
motsvarande period föregående räkenskapsår. Bokslutskommunikén presenteras
den 4 oktober.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.