Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-14

MQ: OMVANDLING RYMS INOM REDAN LAGD INVESTERINGSBUDGET - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) MQ:s omvandling till det nya konceptet Marqet
kommer visuellt och marknadsföringsmässigt att ske under en och samma vecka
våren 2020, medan de nya tjänster som Marqet ska erbjuda kommer att rullas ut
i butikerna gradvis. Kostnadsmässigt är avsikten att transformeringen ska
hållas inom den lagda budgeten som säger att MQ:s investeringar innevarande
verksamhetsår ska bli lägre än föregående år.

Det säger MQ:s vd Ingvar Larsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Den första Marqet-butiken öppnar på torsdagen på Drottninggatan i Stockholm
och under kommande veckor öppnar Marqet ytterligare två butiker: Göteborg och
Malmö. Under 2020 ska MQ:s återstående 116 butiker göras om till
konceptbutiker med det nya namnet Marqet.

"Med start våren 2020 kommer vi att ställa om till Marqet på alla platser i
Sverige och vi lanserar även vår nya e-handelssajt under våren. All vår
kommunikation kommer från en specifik vecka under våren 2020 att vara Marqet.
Det är viktigt för bland annat marknadsföringen att vi gör en förändring på
alla butiker samtidigt. Sedan kommer själva förändringen i butiksmiljön ske
gradvis över landet", säger Ingvar Larsson.

I vilken takt kommer f örändringen inne i butikerna att ske?

"Varupresentationen i butikerna kommer att göras under våren samtidigt. Sedan
utvecklar vi och förtydligar det nya konceptet gradvis under 2020", säger
vd:n.

Några av nyheterna är att Marqet-butikerna ska sälja second hand, erbjuda
skräddartjänster och hyra ut kläder.

"Vi kommer att ha tillgång till skräddare i alla våra butiker och ett
samarbete med Myrorna i utvalda butiker. Men här finns en möjlighet att
utvidga om vi ser att det finns anledning till det. Vissa delar finns från
start och andra kan finnas i delar av landet och sedan växa. Allt kommer inte
att hända 2020", säger Ingvar Larsson.

Utöver själva kärnan bestående av dam- och herrkläder ska Marqet även sälja
andra produktkategorier. Enligt vd:n är utgångspunkten att privat- och
arbetsliv mer och mer flyter samman. Bolaget har tittat på produktkategorier
som ligger i gränslandet mellan arbete och fritid och Ingvar Larsson radar
upp ett antal: väskor av olika slag inkluderandes resväskor, hörlurar,
klockor, läs- och solglasögon, kaffemuggar, små presenter och ett större
sortiment än tidigare av accessoarer och bijouterier.

Marqet-butikerna ska även upplåta viss butiksyta åt externa aktörer, vilket
inte nödvändigtvis innebär kläder, men erbjudandena ska ligga i linje med
Marqets erbjudande.

"Det finns exempelvis många i dag som enbart finns digitalt, men som under en
period vill komma ut i en fysisk miljö", säger vd:n.

Ingvar Larsson vill inte precisera vad omvandlingen kommer att kosta,
exempelvis omskyltningen av butikerna och bytet till det nya varumärket.

"Vi har en budget i bolaget som helhet och vi har valt att prioritera den så
att vi kan klara av de viktigaste och mest synliga förändringarna.
Investeringarna innevarande verksamhetsår kommer att bli lägre än föregående
år", säger han.

MQ:s innevarande verksamhetsår löper mellan september 2019 till och med
augusti 2020.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.