Du är här

2018-07-20

MRG: MARKNADSFÖRINGSANDEL SKA NED 2H - VD

STOCKHOLM (Direkt) MRG:s marknadsföringskostnader, som andel av intäkterna,
nådde närmare 36 procent i det andra kvartalet som präglades av intensiva
marknadsföringskampanjer inför sommarens fotbolls-VM. Men nu väntar
förmodligen en något lugnare takt i marknadsföringen.

Det säger speloperatörens vd Per Norman i en rapportkommentar till Nyhetsbyrån
Direkt.

"Vi kommer dra ned på den relativa marknadsföringsandelen under det andra
halvåret", säger han och indikerar att man bör komma ned åtminstone ett par
procentenheter från senaste kvartalets 36 procent under det andra halvåret.

Kan det bli så att ni ändå trycker på med extra marknadsföring eftersom ni
verkar få b r a utväxling på intäktstillväxten ?

"Det skulle kunna bli så, men i så fall får vi återkomma med det. Men just nu
siktar vi på att nå våra mål på 40 procents intäktstillväxt och 15 procents
ebitda-marginal i år".

Per Norman upprepar det allmänna budskapet från kapitalmarknadsdag i våras om
att bolaget har ett "bra tryck i lådan":

"Ja, det budskapet gäller alltjämt med 43 procents tillväxt och med över 60
procents kundtillväxt så måste man säga att vi har bra tryck i affärerna".

Beträffande starten på det tredje kvartalet så har det börjat klart över målet
på 40 procents intäktstillväxt:

"Det är en fin start men man bör komma ihåg att fotbolls-VM hjälper till här
även om vi inte har en jättestark sportboksprofil", kommenterar spel-chefen.

Beträffande förvärv så upprepar han devisen om att MRG tittar på fler
bolagsköp utan att vilja precisera närmare.

"Förvärv ligger dock inte högst upp på agendan utan det är att vi ska hålla
oss till vår plan samt ta hem fler synergier på vårt Evoke-förvärv och hålla
koll på våra kostnader så att vi kan infria vårt marginalmål för i år".

Och vad gäller ansökan om en svensk spellicens så väntas bolaget lämna in den
när ansökningsmöjligheten öppnar nästa månad.

Det andra kvartalet recenserar han som stabilt och bra:

"Det är ett bra kvartal och vi följer vår plan. Vi har en väldigt fin tillväxt
på 43 procent då vi dragit på lite extra med marknadsföringen".

Spelaktien tappar dock runt 10 procent på fredagsförmiddagen trots ett
resultat som var något bättre än väntat. Analytiker förklarar nedgången med
att aktien gått väldigt starkt de senaste dagarna inför rapporten och att
förväntningarna egentligen legat ännu högre än vad den officiella
konsensusbilden gav sken av.

---------------------------------------
Henrik Svensson +46 8 5191 7924

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.