Du är här

2013-08-08

MTG: Dammsuger marknad på sporträttigheter - VD Viaplay (Forts)

(Lägger till information samt ändrar rubrik)

(SIX) Allt fler aktörer vill vara med och konkurrera om
rättigheterna för att sända sport-event till följd av en växande
aptit för livesändningar av framförallt dessa. Twenty-First
Century Fox har till exempel i dagarna meddelat att man tänker
satsa mer på live-sänd sport.

"Bra och billiga produktionsmöjligheter gör att allt fler
aktörer kan ge sig in och slåss om rättigheterna", säger
Viaplays vd Niclas Ekdahl i en intervju för SIX News.

Vidare berättar Ekdahl att "det är svårt för nya och
framförallt mindre aktörer att på allvar ge sig in och köpa de
stora sporträttigheterna".

Viaplay tecknade som bekant ett avtal med Cmore i somras och
förfogar nu också över sporträttigheter för fotbollsallsvenskan.
"Vi är aktiva själva på att dammsuga marknaden efter de
sporträttigheter som vi tror är riktigt stora och drivande för
slutkonsumenten," uppger Ekdahl vidare.

Ekdahl betonar också att även mindre live-arenaevents är av
intresse, det vill säga de som inte vanligtvis bevakas, och han
ger exemplet juniorhockey. Han ser de nya möjligheterna som en
"fantastiskt spännande nisch".

Twenty-First Century Fox planerar investeringar om 200
miljoner dollar i live-sänd sport och underhållning det kommande
året, i ett försök att attrahera den stora livepublik som man
kallar mycket önskvärd för annonsörerna.

Daniel Albin
daniel.albin@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.