Du är här

2012-02-09

MTG: Ser mixed bag annonsmarknaderna Skandinavien 2012 - VD

(SIX) Mediebolaget MTG ser en blandad bild av
annonsmarknaderna i Skandinavien under 2012. Förhandsavtalen
indikerar en uppgång medan prognoserna från IRM indikerar en
nedgång. Även för tillväxtländerna är bilden oklar.
Det säger vd Hans-Holger Albrecht till SIX.
"Det är en mixed bag. Om du kollar på förhandsavtalen, som vi
fortfarande delvis förhandlar om, så verkar det som om priserna
är upp något. Men om du tittar på prognoserna som IRM har givit
ut för det första kvartalet så verkar det som om den svenska och
norska marknaden är ned något. Så vi vet inte om det är
baksmälla från ett bra fjolår eller om det är osäkerhet kring
eurokrisen eller vad det är. Så vi får vänta och se", säger
Albrecht.
Bilden är inte klar heller på tillväxtmarknaderna.
"Det är svårt att säga, men vi tror att det blir ganska
oförändrat. Krisen i eurozonen har större påverkan i
tillväxtländerna än i Skandinavien, så det är just nu svårt att
säga vad trenden blir på de tre stora marknaderna (Tjeckien,
Bulgarien och Baltikum) där vi är", säger Albrecht.
"Det positiva är att operationellt går vi bra där. Så det
beror bara på marknaden nu", säger Albrecht.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.