Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-08

myFC: myFC befriar elbilar och smartphones från väggbunden laddning på CES i Las Vegas

På CES i Las Vegas visar myFC upp företagets svar på tre globala
frågeställningar:

· Hur kan man fördubbla räckvidden för en elbil, avgasfritt, till
stöd för Agenda 2030-målen? Svaret ryms i demon av den
bränslecellsbaserade räckviddsförlängaren LAMINA REX.

· Hur slipper man oron för ett urladdat mobilbatteri för all
framtid? Med myFC:s integrerade smartphonelösning LAMINA MAX eller
JAQ Hybrid, företagets bränslecellsbaserade powerbank. Det är bara
att tillsätta ett bränslekort.

· Hur kan man på ett säkert sätt erbjuda vätgas on-the-go? Med
LAMINA REX, LAMINA MAX och JAQ Hybrid som alla producerar vätgas med
enbart vatten, salt och ofarliga reaktionskomponenter.

Först ut: LAMINA REX, en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare för
fordonsmarknaden. myFC bedömer att ny teknik och en ny bränslelogik
är en förutsättning för att nå Agenda 2030-målen. myFC inledde
utvecklingen av LAMINA REX mot fordonsindustrin för att lösa
begränsningarna i dagens batteriteknik, och för att stödja
elektrifieringen av fordon och på så sätt reducera koldioxidutsläppen
globalt. Inte ens dagens premiumelbilar kan erbjuda en
tillfredsställande räckvidd per laddning, jämfört med bilar drivna på
fossila bränslen. På grund av batteriernas kostnad och vikt är
priserna fortfarande för höga för att möjliggöra elektrifiering av
den globala fordonsflottan.

På CES kommer myFC att göra demonstrationer av en bildel med
integrerade bränsleceller och två bekväma sätt att ladda
bilbatterierna. Demon visar hur företagets bränslecellsteknik kan
integreras i små utrymmen för att minska batterivikt och förlänga
räckvidd helt avgasfritt.

- Jag förväntar mig stort intresse för vår elbilslösning, och vår
monter är i fordonsområdet på mässan just på grund av vår teknologis
höga relevans för fordonsindustrin. Biltillverkarna fortsätter att
visa upp nya elbilsmodeller, men det blir allt mer klart att dessa
modeller inte på egen hand kommer att kunna elektrifiera den globala
fordonsflottan. Biltillverkarna har nu ett ansvar att erbjuda fordon
med lång räckvidd till lägre pris. Priserna är fortfarande alldeles
för höga ur ett konsumentperspektiv, lägg därtill bristen på
infrastruktur för snabb laddning så att förare kan köra långt på ett
bekvämt sätt. myFC:s lösning med en bränslecellsbaserad
räckviddsförlängare, löser dessa utmaningar på ett smart sätt och
utlovar lägre tillverkningskostnad, längre räckvidd och flexibilitet
i integrationen - självklart fortfarande helt avgasfritt, säger Pouya
H. Moud, utvecklingschef för LAMINA REX.

JAQ Hybrid är världens första powerbank med bränsleceller.
Bränslekortet, mikrobränslecellen och strömhanteringssystemet i JAQ
Hybrid utvecklas alla kontinuerligt, och under CES genomförs
livedemonstrationer av det allra senaste systemet. JAQ Hybrid har
trimmats och uppdaterats med alla nödvändiga certifieringar som FCC,
PSE, IEC och CCC.

JAQ Hybrid-systemet är enkelt att använda och alltid redo, vilket ger
tillförlitlig tillgång till el även vid de mest oförutsägbara
tillfällen. Engångsbränslekort som innehåller salt, vatten och
ofarliga reaktionskomponenter skapar grön energi, laddar JAQ Hybrids
integrerade batteri, och ger obruten tillgång till el. JAQ
Hybrid-systemet har kapacitet för en full laddning av en smartphone,
beroende på smartphonebatteriets kapacitet. Den har en uteffekt på 5
W och en kapacitet på 2 700 mAh, plus den energi som energikortet
ger. Den är kompatibel med Android, Apple iOS, Windows smartphone,
surfplattor och USB 5V-enheter och möter internationella
flygsäkerhetsbestämmelser.

- Jag ser fram emot att visa den robusta lösningen i vår uppdaterade
plattform på CES. Vi har adresserat och löst många nya krav under de
senaste månaderna, och vi kommer att ha en bra show på CES i år,
säger Ville Lejon Avrin, tf försäljningsdirektör på myFC.

Slutligen förevisas myFC:s senaste erbjudande, LAMINA MAX, integration
av bränsleceller i smartphones, för den samlade pressen på
Showstoppers idag tisdag den 8 januari. LAMINA MAX erbjuder
smartphonetillverkare en eftertraktad konkurrensfördel och räddar
konsumenter från urladdade mobiler.

Den integrerade bränslecellen, som fortfarande är under utveckling,
bygger för närvarande på mindre än 0,8 mm i smarttelefonen. Dess
dedikerade bränslekort väger ca 30 gram och möjliggör förlängd
mobilaktivitet motsvarande en full arbetsdag. Referensdesignen kommer
att finnas tillgänglig för privata visningar på CES.

- LAMINA MAX är löftet om en energiboost för hela smartphonevärlden.
Integrationsteamet har gjort betydande framsteg under de senaste
månaderna, tack vare den modulära och billiga bränslecellsteknik som
myFC utvecklat i mer än ett decennium. Det här kan vara en
gamechanger för smartphoneindustrin och för alla som använder
smartphones, säger Sebastian Weber, Chief Technology Integration
Officer på myFC.

Träffa myFC på CES:
Showstoppers, Wynn Hotel, 8 januari klockan 18-22
North Hall, Booth 6438, Las Vegas Convention Center

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: +46 (0) 738 09 33 83

Om myFC
MyFC är ett svenskt innovationsföretag, världsledande inom
mikrobränsleceller, som utvecklar gröna energilösningar och
marknadsför de underliggande tekniska komponenterna och fördelarna
med företagets patenterade teknik till smartphonevärlden,
powerbanktillverkare och tillverkare (OEM) i fordonsindustrin. myFC
lanserade under 2017 produktplattformen JAQ Hybrid, där bränslecell
och batteri samexisterar. JAQ Hybrid är företagets tredje
vätgasdrivna produkt efter JAQ och PowerTrekk. MyFC grundades 2005
och tillhör koncernen myFC Holding AB. MyFC Holding noterades i maj
2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och
bolagets Certified Advisor är Avanza Bank. För mer information, besök
www.myfcpower.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/myfc/r/myfc-befriar-elbilar-och-smartphones-fr...
https://mb.cision.com/Main/9804/2713348/973348.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.