Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-08-26

myTaste AB: Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2016: "Omstrukturering har lett till högre utvecklingstakt och tydligare fokus"

myTaste AB (publ) delårsrapport för 1 januari - 30 juni 2016 är nu
offentliggjord och finns tillgänglig på www.203webgroup.com under
Investor - Financial Reports.

VD Jonas Söderqvist kommenterar:

"Omstrukturering har lett till högre utvecklingstakt och tydligare
fokus"

Det har varit ett väldigt händelserikt kvartal, koncernen har bytt
namn till myTaste, vi har genomfört en lyckad spridningsemission,
renodlingen av verksamheten har fortgått där 203 Creative nu är helt
avvecklat och alla utvecklare istället jobbar med myTaste. Samtliga
kostnader i samband med avvecklingen av 203 Creative är tagna i Q2,
vilket har påverkat resultatet negativt. Åtgärderna syftar till att
stärka vårt fokus, både internt och externt, så att myTaste kan möta
konkurrensen på global nivå. De nya utvecklingsresurserna i
kombination med nyrekryteringar gör att vi gående framåt kan hålla en
betydligt högre utvecklingtakt än tidigare.

Intresset för att ladda ner myTaste-appen är fortsatt högt och vi är
nu uppe i över 3 miljoner nedladdningar. Även aktiviteten fortsätter
vara hög, i snitt spenderar varje unik användare nästan 30 minuter
och återkommer mer än 4 gånger per månad till appen. Med all ny
funktionalitet som ligger i vår backlog är det otroligt spännande att
se hur aktiviteten och användartalen kommer utvecklas under hösten.

Just nu pågår användartester av vår nya spara-knapp som innebär att
våra användare även kan spara recept från sajter som ännu inte redan
finns på myTaste. Detta är en funktion som är strategiskt viktigt för
plattformens utveckling, och används framgångsrikt av bland annat
Pinterest och Tumblr. Spara-knappen innebär också att våra användare
kan hjälpa varandra att upptäcka nya kvalitativa recept från bloggar
och sajter.

Trenden för webbtrafiken är fortsatt negativ, vilket är något vi
jobbar aktivt med att vända. Den tidigare kommunicerade
SEO-uppdateringen har visat sig bli större än planerat vilket gör att
vi ännu inte lanserat den globalt utan den provkörs fortfarande i
Sverige.

De diskussioner angående partnerskap och ramavtal med globala
varumärken som inleddes föregående kvartal fortgår, där ett kommit
längre och förhoppningen är att kunna komma i mål innan årets slut.
Försäljningen för myTaste har varit svag under kvartalet till följd
av den låga webbtrafiken. Vi har vidtagit återgärder för att parera
detta tapp bland annat genom strukturåtgärder inom vår egen
försäljningsorganisation samt sett över hur vi bättre kan
kapitalisera på osålt utrymme. Vi har dock inga planer på att börja
kapitalisera på våra appanvändare i närtid.

Shopello fortsätter att visa starka siffror och stabil tillväxt. Under
kvartalet anslöts 13 nya trafikpartners samtidigt som arbetetet med
att kvalitetssäkra trafiken fortlöpte vilket i sin tur ledde till
förbättrad bruttomarginal. Kombinationen nya trafikpartners samt
förbättrade marginaler bådar gott inför hösten och vintern som är en
säsongsmässigt stark period för Shopello.

Jag ser med stor förhoppning fram emot hösten då myTastes högre
utvecklingstempo innebär att vi kommer kunna rulla ut ny
funktionalitet snabbare än någonsin. Fullt fokus ligger på att
myTaste ska bli störst i världen inom recept online!

SAMMANDRAG Q2 2016 (2015)

* Nettoomsättningen inklusive 203 Creative uppgick till 10 172 TKR (12
262)

* Nettoomsättningen exklusive 203 Creative uppgick till 9 805 TKR (9
677)

* Rörelseresultat (EBITDA) inklusive 203 Creative uppgick till -2 265
TKR (-1 598)

* Rörelseresultat (EBITDA) exklusive 203 Creative uppgick till -1 046
TKR (-1 924)

* Rörelsemarginalen (EBITDA) inklusive 203 Creative uppgick till -22%
(-13 %)

* Rörelsemarginalen (EBITDA) exklusive 203 Creative uppgick till -11%
(-20 %)

* Resultat per aktie inklusive 203 Creative uppgick till -0,25 KR
(-0,23)

* Resultat per aktie exklusive 203 Creative uppgick till -0,24 KR
(-0,22)

Väsentliga händelser under perioden:

* Spridningsemission övertecknad med 166 %, tillför bolaget 10 850 tkr
före emissionskostnader.

* Koncernen har bytt namn till myTaste AB.

* Avvecklingen av 203 Creative slutförd under Q2.

* Avyttring innehav i Right Route AB, försäljningslikvid uppgick till
681 200 kr.

Denna information är sådan information som myTaste AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26
augusti 2016 kl. 08:30 CET.

Jonas Söderqvist, VD
myTaste AB (publ)
jonas.soderqvist@mytaste.com
0732 512 203

myTaste är ett digitalt mediehus som bland annat äger och driver en av
världens största matsajter; myTaste.com. Bolaget är listat på Nasdaq
First North i Stockholm. Erik Penser Bankaktiebolag bolagets
Certified Adviser, telefonnummer: 46 8 463 80 00.

myTaste AB (publ)
Birger Jarlsgatan 6B, 7 tr
114 34 Stockholm
08-400 263 40
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/mytaste-ab/r/delarsrapport-1-januari---30-juni...
http://mb.cision.com/Main/7124/2065900/553857.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.