Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-23

NENT: FÖRHOPPNINGAR SYNERGIERNA BÖRJAR SYNAS GANSKA TIDIGT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nent har goda förhoppningar om att kunna
utvinna betydande kostnadssynergier ganska snart efter att transaktionen med
Canal Digital har godkänts i Bryssel.

Det säger Nents vd Anders Jensen till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget på
tisdagskvällen presenterat satellitsammanslagningsaffären med den Telenorägda
tv-operatören som gör att Nent i än högre grad kan koncentrera sig på
streamingtjänsten Viaplay och innehåll.

Nent bedömer att kostnadssynergierna i affären med Canal Digital kommer att
uppgå till 650 miljoner kronor, med full effekt från 2022.

"Vi har en ganska grov skiss hur synergierna fram till dess ser ut, och jag
vill inte säga alltför mycket om dessa nu. Men vi har goda förhoppningar att
vi kommer att få se synergier ganska tidigt på den här resan", säger Anders
Jensen som senare i intervjun säger att han hoppas att synergierna börjar ge
avtryck "en bit in" i 2021.

Vad omfattar då affären? I grova drag handlar det om den satellit- och
bredbandsbaserade tv-operatörsverksamheten. Förenklat handlar det om att Nent
flyttar kunderna vars tv-abonnemang distribueras via satellit eller bredband,
och tillhörande infrastruktur, till det nya samriskbolaget av vilket Nent
kommer att äga 50 procent. Alla Viasat-kanaler, alltså själva innehållet,
stannar dock inom Nent (även om Anders Jensen antyder att dessa kommer att
kallas något annat i framtiden).

"Jag har verkligen rannsakat mig själv - finns det något negativt med att göra
detta? Jag kan faktiskt inte hitta en enda sak", säger Nent-chefen om affären
som det har spekulerats om i många år, redan långt innan Nent knoppades av
från MTG.

Källan till synergierna finns bland annat i att det nya bolaget kommer att
använda Telenors satelliter, i stället för att ha sammantaget två
leverantörer som i dagsläget. Nuvarande Viasat-abonnenter kommer behöva rikta
om sin satellitmottagare och det är sådant som ligger bakom bedömningen att
det nya bolaget kommer att ta cirka 900 miljoner kronor i integrations- och
andra relaterade kostnader. Bolaget kommer att bistå med omriktningen och
ambitionen är att migrationen ska märkas så lite som möjligt bland kunderna.

"Ingen ska behöva klättra upp på taket som inte vill det. Får då hade det
funnits en churn-risk och den ska vi undvika", exemplifierar Anders Jensen
för Direkt.

Sannolikt kommer kunderna, åtminstone vissa, märka att deras tv-leverantör har
bytt namn. Canal Digital är starkt i Norge samtidigt som Viasat är starkare
på den svenska marknaden. Det är inte bestämt om det nya bolaget kommer
använda sig av något av dessa två befintliga varumärken eller om det ska heta
något annat.

"Det finns ett varumärkesarbete som ligger framför oss och där kommer
ledningen för samriskbolaget få göra en grundlig utredning om vad som skall
användas", säger Anders Jensen.

En annan aspekt av sammanslagningen är att abonnemangsaffären har gett
dåvarande MTG och nuvarande Nent ett gott kassaflöde under många år.

"En grundbult i det här avtalet är att kassaflödet i det nya bolaget ska delas
ut till ägarna ett antal gånger om året", berättar Anders Jensen.

Han säger vidare att han inte tror att affären, med tanke på
marknadsandelstorleken för det nya bolaget, kommer stöta på patrull hos EU:s
konkurrensmyndigheter.

Aktien i Nent handlas upp på beskedet och den hade vid 14-tiden på onsdagen
stigit med cirka 13 procent till nivåer kring 265 kronor. Som högst nådde den
272 kronor, nytt rekord sedan avknoppning i slutet av mars tidigare i år.

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.