Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-22

NENT: SKA REVIDERA INVESTERINGAR OCH UPPSIDOR PÅ KAPDAG - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sedan Nent vid fjolårets kapitalmarknadsdag offentliggjorde sina planer för en internationell expansion har i princip alla boxar tickats av gällande de mediarättigheter som tv- och streamingbolaget siktat på och på den kommande kapitalmarknadsdagen i september ska saker och ting skruvas upp ytterligare.

Det säger Nents vd Anders Jensen till Nyhetsbyrån Direkt.

"Uppföljaren kommer att bli ännu bättre än den första", säger vd:n angående kapitalmarknadsdagen.

Nents femårsmål sträcker sig till och med 2025 och omfattar bland annat organisk tillväxt, rörelsemarginal och hur stor kundbasen väntas vara mot slutet av målperioden.

"Vi kommer vara i ett läge där vi kan ge ytterligare detaljer och ytterligare klarhet. De ambitioner vi nämnde i fjol byggde mycket på vilka länder, rättigheter och typ av produkt vi skulle kunna bygga. Nu har vi väldigt bra klarhet i vad som gäller för de olika marknaderna så vi kommer kunna revidera både investeringar och uppsidor på kommande kapitalmarknadsdag", säger Anders Jensen.

På torsdagen höjde Nent sitt mål för antalet internationella abonnenter vid utgången av 2021 till 500.000 från tidigare mer än 250.000. Som grund för den nya prognosen ligger bland annat distributionsavtal som ännu inte offentliggjorts.

"Vi uppgraderar målet mot bakgrund av de distributionsavtal som vi nu håller på att teckna, framför allt i Polen. Vi har offentliggjort ett och vi har ytterligare ett antal i pipeline", säger vd:n.

På sin kapitalmarknadsdag 2020 satte Nent målet att lansera i minst tio nya länder. Sedan dess har de tre baltiska länderna, Polen, USA och Nederländerna offentliggjorts. På kapitalmarknadsdagen i september ska Nent presentera minst fyra till, enligt Anders Jensen.

Vad gäller USA-lanseringen så är den tänkt att ske "runt jultid". USA-satsningen omfattar dock inte det stora sportsegmentet.

"USA bidrar inte med mer än cirka 6-7 procent av den totala ambitionen för kundstocken. De stora marknaderna rent kundbasmässigt är Polen, Nederländerna och kanske ytterligare några framöver", säger Anders Jensen.

Intåget i Nederländerna under det första kvartalet 2022 är starkt kopplad till Formel 1 som är den största rättigheten som Nent tar över i landet. Enligt vd:n är det "en tidigt Q1-lansering" som gäller för Nederländerna.

I och med att Nent ökat investeringarna i Viaplays internationella expansion förväntas nu en påverkan på rörelseresultatet med -500 miljoner kronor för 2021. Tidigare bedömning var en påverkan med ungefär -400 miljoner. Under det första halvåret belastade 86 miljoner resultatet och enligt vd:n väntas de kvarvarande dryga 400 miljonerna fördelas ganska jämnt mellan årets två återstående kvartal.




Författare Direkt-SE