Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-06

Net Insight AB: Net Insight presenterar världens första lösning för äkta Live OTT

Bolagets lösning Sye löser problemen med synkronisering av live OTT-innehåll
och fördröjning, och presenteras för första gången på NAB 2016

Stockholm

- Net Insight, ledande operatör av live, interaktiv och on-demand
medietransport, lanserar idag officiellt
Sye, världens enda
äkta live OTT-lösning. Sye gör det möjligt att leverera innehåll i realtid med
bildsynkronisering på alla typer av skärmar, inklusive linjära TV-sändningar,
utan fördröjning.

"Sye är helt revolutionerande för upplevelsen av live OTT-innehåll, och kommer
att förändra och påverka branschdynamiken på ett betydelsefullt sätt," säger
Per Lindgren, senior vice president Live OTT på Net Insight. "Sye
harmoniserar live TV till alla skärmar, vilket gör att tv-tittarna för första
gången kan uppleva sann interaktivitet och delaktighet i realtid. Detta
skapar nya upplevelser som konsumenter vill vara delaktiga i och är villiga
att betala för. Sye gör det också möjligt för tjänsteleverantörer att komma
in i OTT-värdekedjan med nya unika möjligheter att generera intäkter."

Dagens OTT-plattformar har en fördröjning i leveransen av TV-innehållet som
sträcker sig från ett par sekunder till flera minuter. Det medverkar till att
TV-tittarna loggar ut från sociala medier, appar och andra plattformar för
att inte få sin TV-upplevelse förstörd. OTT levererar inte den utlovade
sociala interaktionen och potentialen för ett ökat tittarengagemang och
delaktighet går förlorad.

Genom att harmonisera TV-innehållet till alla skärmar så erbjuder Sye en
engagerande TV-upplevelse unik för branschen. Detta möjliggör live
vadslagning, röstning och enkäter, samt förbättrar underhållningsvärdet och
interaktiviteten i sociala medier. Dessutom blir det möjligt för bolag inom
hela ekosystemet för mediedistribution att "äga" upplevelsen på den 2:a
skärmen genom att skapa engagerande innehåll som är speciellt utformat för
den 2:a skärmen. Ett exempel är så kallade "driver cams" i motorsporten, där
tävlingen synkroniseras på alla skärmar samtidigt. Detta gör att tittarna får
en komplett TV -upplevelse av live OTT-innehåll utan att missa en sekund av
det som händer på den 1:a skärmen.

Net Insights kund TATA Communications har redan testat Sye med gott resultat.
Koncepttestet inkluderade en transkontinental OTT-länk, från ett
motorsportevenemang i Singapore, där innehållet levererades till
Storbritannien utan fördröjning mellan den linjära live TV-sändningen av
loppet och live-strömmat innehåll i en app.

"Konsumtionen av OTT-innehåll växer i en otrolig takt, vilket gör att den 2:a
skärmen blir en förlängning av upplevelsen på den 1:a skärmen för live TV.
Detta har en enorm potential att aktivera och engagera tittare på nya och
spännande sätt," säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. "Vår kompetens
och innovation inom livetjänster i kombination med vår erfarenhet genom hela
mediebranschen, gör att vi kan utveckla lösningar, som exempelvis Sye, vilka
förändrar spelreglerna och bidrar till att utforma framtidens medie- och
TV-upplevelser."

För mer information om Net Insights lösning Sye och för att se hur den
fungerar och diskutera framtiden för äkta Live OTT, uppsök vår monter
(#SU3821) på NAB 2016, eller sewww.netinsight.net/liveott/för mer
information.

För mer information, kontakta:

Fredrik Tumegård, VD på Net Insight, +46 8 685 04 00,
fredrik.tumegard@netinsight.net

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för
alla världen över. Net Insight levererar medietransportlösningar som hjälper
TV-bolag, innehållsägare och leverantörer av nättjänster att aktivera
TV-konsumenterna genom att skapa högkvalitetsupplevelser värda att betala
för, med live- och lokalt innehåll som är en del av TV-konsumentens värld och
interaktiva upplevelser som de vill vara delaktiga i.

Företagets lösningar möjliggör användarvänliga medietransportlösningar med
live-, interaktivt och on-demand-innehåll, som gör det möjligt för kunderna
att fokusera på att leverera optimala upplevelser till TV-konsumenten. Net
Insights styrka ligger i vår förmåga att leverera videotransport på såväl
stor som liten skala, från livesändningar via internet till transport av
ultra-HD i globala medienätverk.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net
Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på NASDAQ OMX,
Stockholm.

För mer information

, se
www.netinsight.net

Net Insight presenterar världens första lösning för äkta Live OTT
http://hugin.info/130084/R/2001012/738232.pdf

---------------------------------------

This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Net Insight AB via Globenewswire

HUG#2001012

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.