Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-11-25

Net Insight AB: Net Insight tillkännager att Tata Communications är första kunden för en äkta live OTT-lösning

Företagen tecknar ramavtal för att leverera äkta live OTT-tjänst globalt

Stockholm

- Net Insight, ledande leverantör av live, interaktiv och on-demand
medietransport, meddelar idag att den globala nätoperatören Tata
Communications blir den första kunden som implementerar Net Insights lösning
för äkta live over-the-top (OTT) globalt. De två företagen har tecknat ett
ramavtal som gör det möjligt för Tata Communications att integrera Net
Insights lösning i sitt Media Ecosystem, vilket inkluderar tjänsten "Video
Connect". Det innebär att Tata Communications kommer att kunna erbjuda live
OTT-tjänster till alla sina medie- och underhållningskunder via bolagets
globala nät i framtiden.

För närvarande är traditionell leverans av innehåll för OTT inte utvecklad för
live OTT, då de istället är optimerade för video on demand (VoD) och catch-up
TV. De lösningarna är således inte optimala för äkta live OTT, eftersom det
leder till en oförutsägbar fördröjning och stora synkroniseringsproblem. För
TV-tittarna innebär det att man inte kan uppleva samma program på olika
skärmar samtidigt, utan tidsförskjutningar.

Net Insights nya teknik gör det möjligt att lösa detta genom att harmonisera
den 1:a och 2:a skärmen. Det gör att flera skärmar kan synkroniseras i
realtid, vilket leder till att Net Insight även skapar nya affärsmöjligheter
för företag och annonsörer, exempelvis under stora internationella
idrottstävlingar som sänds live. Förutom synkronisering, integreras den 1:a
och 2:a skärmen så att den 2:a skärmen fungerar som en förlängning av
upplevelsen och som ett verktyg för interaktivitet. Kombinationen av
synkronisering och harmonisering av 2:a skärmen innebär stora
affärsmöjligheter för reklam, äkta live interaktiv vadhållning och spel,
omröstningar och undersökningar. Inget av detta har varit möjligt på samma
sätt tidigare.

"OTT-marknaden växer extremt snabbt och är driven av publikens önskan att
kunna se alla sina favoritprogram, när som helst, var som helst och på vilken
enhet som helst, utan fördröjning. Men hittills har tidsfördröjningen för
OTT-innehåll förhindrat en utbredd användning under live events," säger Brian
Morris, Vice President&General Manager, Global Media and Entertainment
services på Tata Communications. "Genom att bygga in Net Insights innovativa
teknologi i vårt globala Media Ecosystem gör vi det möjligt för mediebolag
att hantera, leverera och sända synkroniserat live OTT-innehåll var som helst
i världen och även att utnyttja direktsända sport- och musikevenemang för
ytterligare intäkter, eftersom förändrade konsumtionsvanor fortsätter att
utveckla branschen."

"Vi har haft ett nära samarbete med Tata Communications under många år och som
ett resultat att vilja driva innovation på marknaden och agera snabbt, kan
Tata Communications globala kunder få uppleva live OTT-tjänster på riktigt",
säger Fredrik Tumegård, VD på Net Insight. "Net Insights förmåga att stödja
tjänster för äkta live OTT och harmonisering av TV-sändningar oberoende av
antal användare och enheter är omvälvande och kommer att innebära att
nätoperatörer är tillbaka i värdekedjan för OTT."

För mer information, kontakta:

Fredrik Tumegård, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04
00,fredrik.tumegard@netinsight.net

Per Lindgren, strategi- och affärsutvecklingschef på Net Insight AB, +46 8 685
04 00,per.lindgren@netinsight.net

Informationen är sådan som Net Insight ska offentliggöra enligt lagen om
värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande den 25 november 2015 kl. 10.00.

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för
alla världen över. Net Insight levererar medietransportlösningar som hjälper
TV-bolag, innehållsägare och leverantörer av nättjänster att aktivera
TV-konsumenterna genom att skapa högkvalitetsupplevelser värda att betala för
, med live- och lokalt innehåll som är en del av TV-konsumentens värld och
interaktiva upplevelser som de vill vara delaktiga i.

Företagets lösningar möjliggör användarvänliga medietransportlösningar med
live-, interaktivt och on-demand-innehåll, som gör det möjligt för kunderna
att fokusera på att leverera optimala upplevelser till TV-konsumenten. Net
Insights styrka ligger i vår förmåga att leverera videotransport på såväl
stor som liten skala, från livesändningar via internet till transport av
ultra-HD i globala medienätverk.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net
Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på NASDAQ OMX,
Stockholm.

För mer information

, se
netinsight.net

Om Tata Communications

För mer information, se
www.tatacommunications.com

Net Insight tillkännager att Tata Communications är första kunden
http://hugin.info/130084/R/1969252/719712.pdf

---------------------------------------

This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Net Insight AB via Globenewswire

HUG#1969252

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.