Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-06

Net Insight: Rusar på lansering av ny OTT-lösning

(SIX) Net Insight rusar 17 procent på Stockholmsbörsen efter att ha
meddelat om en ny produkt för live OTT (video, ljud eller meddelanden
som sänds till enskilda användare över data-, tele- eller kabelnätet
av en fristående tjänst).

Enligt ett pressmeddelande gör bolagets nya lösning, benämnd Sye,
det möjligt leverera innehåll i realtid med bildsynkronisering på alla
typer av skärmar, inklusive linjära TV-sändningar, utan fördröjning.

"Sye är helt revolutionerande för upplevelsen av live OTT-innehåll,
och kommer att förändra och påverka branschdynamiken på ett
betydelsefullt sätt," säger Per Lindgren, chef för Live OTT på Net
Insight.

Enligt bolaget har dagens OTT-plattformar en fördröjning i
leveransen av TV-innehållet som sträcker sig från ett par sekunder
till flera minuter.

"Genom att harmonisera TV-innehållet till alla skärmar så erbjuder
Sye en engagerande TV-upplevelse unik för branschen. Detta möjliggör
live vadslagning, röstning och enkäter, samt förbättrar
underhållningsvärdet och interaktiviteten i sociala medier", skriver
bolaget.

Net Insights kund Tata Communications har redan testat Sye med
"gott resultat". Koncepttestet inkluderade en transkontinental
OTT-länk, från ett motorsportevenemang i Singapore, där innehållet
levererades till Storbritannien utan fördröjning mellan den linjära
live TV-sändningen av loppet och live-strömmat innehåll i en app.

SIX News
red@six.se

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.