Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-08

Draget – skriver historiskt avtal med storklubben: "Extremt positiv"

wysiwyg_image

Småspararfavoriten New Wave har haft det tufft på sistone.
Nu agerar Torsten Jansson ett nytt grepp.
Bolaget ska tillverka tröjor och kläder till Hammarby IF.

Den senaste tiden har varit motig för New Wave. Torsten Janssons detaljhandelssuccé har, precis som många andra liknande bolag, tagit stryk av en oro för sektorns utveckling och ett mer volatilt börsklimat i stort. Aktien är ned cirka 20 procent sett över de tre månaderna som finns i färskast minne och omkring 12 procent det senaste året.

För att skaffa sig nya möjligheter och nå en, minst sagt, stor åskådarmassa har New Wave nu ingått ett spännande samarbete. Genom varumärket Craft, som finns inom affärsområdet ”Sport och fritid”, blir New Wave materialsponsor till fotbollsklubben Hammarby IF.

– Vi är vana vid denna typ av upplägg från flera av våra andra sporter. Nu har vi tagit det bästa från dessa samarbeten och kombinerat med fotbollens krav och Hammarbys specifika önskemål – och spelarnas reaktioner på plaggen har varit extremt positiv, säger Crafts vd Stefan Persson till Hammarbys webbplats.

Största någonsin

Inga exakta detaljer runt de ekonomiska aspekterna i affären presenteras. Avtalet, som trädde i kraft vid årsskiftet, är dock skrivet på fyra med option på ytterligare två år och är Hammarby Fotbolls största genom tiderna.

New Wave kommer att bli leverantör av både matchställ och träningskläder till Hammarbys representationslag av både dam- och herrkaraktär samt till föreningens ungdomslag. New Wave och Hammarby, med sina rötter på Södermalm i Stockholm, kommer även att samarbeta inom merchandise där fler av koncernen varumärken kommer att inkluderas.

2018 hade Hammarby ett snitt på cirka 23 700 åskådare per allsvensk herrmatch på Tele2 arena och var Sveriges bästa lag publikmässigt det gångna året. Antalet genomsnittliga personer på plats går att ställa mot New Waves aktieägare på Avanza som uppgår till cirka 4 650 stycken.

Vana med partnerskap

New Wave, vars varumärke Jobman redan finns på de oftast grönvita tröjornas bröst, har fått se sin aktie studsa upp en aning sedan nyheten offentliggjordes på ett medlemsmöte i helgen där närmare 500 personer närvarade. Samarbetet har även gett båda parter stor uppmärksamhet.

”Är detta dagen då hela Söder köper New Wave?”, skrev Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton på Twitter kort efter måndagens börsöppning.

Återstår att se vilken effekt det stora kontraktet med Hammarby, som slutade på fjärde plats i Sveriges högsta division 2018, får för New Wave. Kanske får supportrarna upp ögonen och börjar köpa aktier?

New Wave har liknande klädavtal med andra, välkända fotbollsklubbar sedan tidigare. Några exempel är Dynamo Dresden och SV Darmstadt, två tyska föreningar med mycket traditioner som just nu spelar i andraligan, holländska PEC Zwolle och belgiska KAA Gent.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.