Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-03-19

Nordea: Nordeas boendebarometer:Fortsatt stark tro på stigande bopriser

Andelen svenskar som tror på stigande bostadspriser de kommande 12
månaderna ligger kvar på samma höga nivå som i oktober och har ökat
påtagligt jämfört med för ett år sedan - från 32 till 44 procent.
Samtidigt har andelen som tror på oförändrade boräntor stigit
kraftigt, enligt Nordeas undersökning om boendeekonomi.

Synen på boräntorna har ändrats väsentligt sedan Riksbankens sänkning
i december. I oktober räknade varannan svensk med stigande boräntor
de kommande 12 månaderna. Nu har den andelen sjunkit till 29 procent.
Hälften av svenskarna tror på oförändrade boräntor framöver.

"Om man tror på fortsatt låga boräntor faller det sig naturligt att
samtidigt tro att priserna stiger. Det är däremot inte bra att vaggas
in i en bild av att det är så det kommer att förbli. Det blir en
falsk trygghet och risken är stor att vi inte förbereder oss
ekonomiskt för räntehöjningar och de ökade kostnader det för med
sig", säger Ingela Gabrielsson.

Även om varannan svensk tror på oförändrade boräntor så skulle var
tredje välja tremånadersräntan.

"Egentligen kunde det vara ett bra tillfälle att nu välja en bunden
boränta. 24 procent säger att de skulle välja att dela upp lånet, och
det är ett bra sätt att behålla en viss valfrihet, i kombination med
stabilitet", säger Ingela Gabrielsson.

Tre av fyra är nöjda med sitt nuvarande boende, medan 15 procent har
flyttplaner. Bland de yngre, 18-25 år, är det cirka 20 procent som
tycker att situationen på bostadsmarknaden sätter käppar i hjulet för
bostadsbyten. Dagens skatteregler uppfattas som ett hinder för
bostadsbyte av 12 procent.

"Det är nog framförallt i storstäderna som skatterna kan vara ett
problem. Men det är ju också dit den stora inflyttningen sker, så där
blir det ett verkligt problem med låg omsättning på befintliga
bostäder", säger Ingela Gabrielsson.

Vem i hushållet har bäst överblick över bolånet? Var fjärde anser att
båda parter har lika god överblick, medan varannan man anser att det
är han som har det. Var tredje kvinna håller med.

"I så pass viktiga frågor och beslut vill jag se att man i realiteten
har lika bra överblick över hushållets bolån - vare sig man är man
eller kvinna", säger Ingela Gabrielsson.

Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordeas räkning och
totalt genomfördes cirka 1000 intervjuer.

För ytterligare information:
Ingela Gabrielsson, privatekonom, 070 2272477
Ragnar Roos, bitr informationschef 076 7876984

Nordeas vision är att vara en "great European bank", erkänd för sina
medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi
gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett
brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank,
kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner
kunder, cirka 800 kontor och är en av Europas tio största
fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på NASDAQ
OMX Nordic Exchange i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.nordea.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/nordea/r/nordeas-boendebarometer-fortsatt-star...
http://mb.cision.com/Public/434/9553928/bf01d7c3cbce90fa.pdf
http://mb.cision.com/Public/434/9553928/838fdcdcb0206de8.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.