Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-11

Nordic Entertainment Group: NENT Groups kapitalmarknadsdag

· NENT Group har en unik position på den nordiska streamingmarknaden
med ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och
kunniga medarbetare

· NENT Group hade 2 218 000 abonnemangskunder vid utgången av 2018
inklusive 1 258 000 betalande kunder för Viaplay

Nordic Entertainment Group (NENT Group) håller idag sin första
kapitalmarknadsdag (länk till webcast
(https://www.nentgroup.com/investors/capital-markets-day)). Klockan
13.30 kommer VD & koncernchef Anders Jensen och medlemmar ur
koncernledningen att presentera NENT Groups unika position på den
nordiska streamingmarknaden där bolaget har ledande plattformar, det
bästa innehållet och dedikerade och kunniga medarbetare. Den första
dagen för handel i NENT Groups A-aktier (NENT A) och B-aktier (NENT
B) beräknas infalla den 28 mars 2019.

NENT Group lanserade sin första streamingtjänst 2007 och idag erbjuder
Viaplay kunder i hela Norden en unik kombination av
originalproduktioner, internationella filmer och serier, direktsänd
sport och barninnehåll. Viaplay hade 1 258 000 betalande kunder vid
utgången av 2018, och sammanräknat med Viasats betal-TV-abonnemang så
hade NENT Group totalt 2 218 000 abonnemangskunder vid utgången av
2018.

NENT Groups genomsnittliga årliga försäljningstillväxt (CAGR) var 6%
åren 2016-2018 och uppgick till SEK 14 711 miljoner för 2018.
Rörelseresultatet (EBIT), exklusive jämförelsestörande poster och
centrala kostnader, hade en genomsnittlig årlig tillväxt om 9% under
samma period och uppgick till SEK 1 706 miljoner för 2018. Den starka
utvecklingen följer NENT Groups strategi att investera i innehåll som
kan användas för flera av bolagets plattformar och tjänster, vilka
omfattar streaming, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: "Vi ser fram emot att
notera NENT Group på Nasdaq den 28 mars. Vårt erbjudande bygger på
ledande plattformar, det bästa innehållet och dedikerade och kunniga
medarbetare. Viaplay erbjuder en ojämförbar streamingupplevelse,
vilket driver en stark abonnenttillväxt, och vi ser att det finns
mycket mer att hämta här. Idag köper knappt hälften av Nordens 12
miljoner hushåll en streamingtjänst och vi förväntar oss att den
andelen snabbt kommer att öka under de kommande åren. Den här
utvecklingen för med sig en fantastisk potential som vi kommer att
kapitalisera på genom fortsatta investeringar, nya partnerskap och
fortsatt innovation."

Investeringar inom streaming

NENT Groups vision är att vara Nordens ledande leverantör av
streamingtjänster och innehållsproduktioner som lockar en global
publik och prioriterar följande tre områden:

· Innehåll - fortsätta investera i de bästa köpta filmerna och
serierna, barninnehållet och sporträttigheterna (NENT Group sänder
varje år 50 000 timmar direktsänd sport); öka investeringarna inom
egna format och originalproduktioner med premiär av åtminstone 20 nya
originalserier varje år (vilka även säljs internationellt); arbeta
ännu mer integrerat med NENT Studios 32 produktionsbolag för att
skapa fler gemensamma projekt.

· Produkt & teknik - ytterligare investera i de egna produkt-, data
och teknikteamen, vilka idag omfattar drygt 300 medarbetare, för att
vidare utveckla NENT Groups streamingtjänster och den unika
kundupplevelsen.

· Distribution - utöka partnerskapen för distribution av bolagets
kanaler och tjänster med operatörer och tjänsteleverantörer för att
nå än fler potentiella kunder till Viaplay, i tillägg till
investeringar i försäljning och marknadsföring för att erbjuda
Viaplay direkt till konsument.

Agenda för dagens kapitalmarknadsdag:

13.30 Strategi, kultur & streaming: Anders Jensen, VD och koncernchef

15.00 Paus

15.20 De bästa underhållningsupplevelserna: Jakob Mejlhede Andersen, Innehållschef

16.00 Strategin i praktiken: Filippa Wallestam, VD för NENT Group Sverige

16.30 Värdeskapande på NENT:s sätt: Gabriel Catrina, Finansdirektör

17.00 Avslutande ord + Frågor & svar

Presentationerna från kapitalmarknadsdagen kommer att direktsändas,
länk till webcasten finns på NENT Groups hemsida
(https://www.nentgroup.com/investors/capital-markets-day).

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande
leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor
varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och
radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll
för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att
förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv - från
direktsänd sport, filmer och serier till musik och
originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en
del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell
digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm
(`MTGA' och `MTGB'). NENT Group förväntas noteras som ett separat
bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna `NENT
A' och `NENT B'.

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations;
+46 73 699 27 09)

investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor
Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr
(https://www.flickr.com/photos/nentgroup)

Följ oss:
nentgroup.com (http://www.nentgroup.com/) / Facebook
(http://www.facebook.com/nentgroup) / Twitter
(http://www.twitter.com/nent_group) / LinkedIn
(https://www.linkedin.com/company/nent_group) / Instagram
(http://www.instagram.com/nentgroup)

Integritetspolicy:
NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy,
klicka här (https://www.mtg.com/sv/integritetspolicy/)

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/nordic-entertainment-group/r/nent-groups-kapi...
https://mb.cision.com/Main/16563/2760470/1005351.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.