Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-05-19

Nordsjö: Nordsjö storsatsar - relanserar varumärket

Nordsjö, ett av Nordens ledande varumärken inom färg, ligger i
startgroparna för att relansera varumärket. Med ett nytt sortiment,
ny design och en ny global plattform tar nu Nordsjö ett tydligare och
mer modernt grepp om marknaden.

Nordsjö ingår i världens största färgföretag AkzoNobel. Relanseingen
är den största varumärkesförändringen för företaget på många år. Den
nya designen är en del av den globala plattformen Flourish, där bland
annat en del av logotypen blir gemensam för hela världen.

- En viktig del av utvecklingen är att hålla ihop varumärket Nordsjö
på ett bättre, tydligare och mer modernt sätt. I allt från
marknadsföring till hur butikerna utformas. Med den nya
kommunikationen gör vi det enklare för yrkesmålare och "gör det
själv"-konsumenter att hitta rätt produkter som ger ett perfekt
slutresultat, säger Stefan Lindström, Marketing & RDI- ansvarig för
Akzo Nobel Decorative Coating i Norden.

Relanseringen av Nordsjös koncept är resultatet av flera insikter.
Dagens medvetna konsumenter vill ha kunskap och inspiration.
Yrkesmålare vill ha stöd och kunskapsöverföring. Utifrån det här har
man tagit fram en helt ny emballagedesign till hela Nordsjös
sortiment som anpassats för respektive målgrupp. Samtidigt får en hel
del av produkterna en ny receptur för att bli ännu bättre.

- Varumärkesförändringarna blir en vitamininjektion för hela
organisationen. Tillsammans kommer vi nu att skapa ny energi - i
företaget, i butikerna och bland yrkesmåleriet. Och inte minst i
snacket kring våra produkter, säger Stefan Lindström.

Totalt får Nordsjö nu sju produktlinjer som ska göra det ännu lättare
att välja rätt produkt.

· Nordsjö One, premiumalternativet av träskyddsprodukter för
utomhusbruk

· Tinova, träskyddsprodukter för fasader, möbler och terrasser
utomhus.

· Murtex, fullsortmentet av puts- och betongfärg
· Professional, en helt ny serie som vänder sig till yrkesmålare
· Ambiance, nytt premiumsortiment inomhusfärg som vänder sig till
trendiga och stilsäkra konsumenter

· Perform+, inomhusfärg som vänder sig till exempelvis barnfamiljer
som behöver färg för slitstyrka ytor.

· Bassortimentet Original
De nya produkterna finns i butik från och med april månad.

För mer information vänligen kontakt

Stefan Lindström, Marketing & RDI- ansvarig för Akzo Nobel Decorative
Coating i Norden

Tfn: 070-83 555 04
E-post: stefan.lindstrom@akzonobel.com
Om Nordsjö
Nordsjö-varumärket har sina rötter i Nordström & Sjögren AB, som
startade sin verksamhet redan 1903. I dag är Nordsjö ett av de
ledande och mest innovativa varumärkena i Norden. Vi har stort fokus
på att utveckla och tillverka produkter som är hållbara för vår miljö
och vår ambition är att ligga steget före samhällets lagar och krav.
Vid vår anläggning i Sege utanför Malmö, som är Nordens största,
utvecklas och tillverkas färg, lack, spackel och träskydd för
konsument och yrkesmålare. Nordsjö ingår i AkzoNobel-koncernen, som
är väldens största färgtillverkare.

Om AkzoNobel
AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av
specialkemikalier och limsystem. Vi förser företag och konsumenter
världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla
hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken
finns Eka, International, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande
som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med
huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80
länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens
produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt
föränderlig värld.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/nordsjo/r/nordsjo-storsatsar---relanserar-varu...
http://mb.cision.com/Main/8262/9587598/246476.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.