Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-02

Noteringsaktuella Touchtech vill digitalisera detaljhandelns butiker

Mjukvarubolaget Touchtechs vd och medgrundare Deniz Chaban presenterade
bolaget på
huvudkontoret i Göteborg på torsdagen. Bolaget erbjuder touchskärmar till
detaljhandeln för att digitalisera och öka butikernas försäljning.

Touchtech genomför nu en nyintroduktion på Aktietorget. Teckningstiden har
inletts och pågår till måndag den 6 november. Bolaget emitterar 1,45
miljoner aktier till teckningskursen 6,90 kronor per aktie och kommer vid
fullteckning att tillföras 10,0 miljoner kronor före emissionskostnader som
beräknas till 1,2 miljoner kronor. Nyemissionen är säkrad till 52 procent
med teckningsförbindelser. Första handelsdag på Aktietorget blir den 22
november.
Bolaget värderas före nyemissionen till 39,9 miljoner kronor.

Kapitaltillskottet från nyemissionen ska gå till att öka
försäljningsinsatserna och anställa fler säljare, bredda produktionen till
fler vertikaler och expandera verksamheten utomlands.

Touchtech har idag två produkter. Lima lanserades 2012 och lämnar sig bäst
för att presentera information om komplexa och konfigurerbara produkter som
presentation av olika bilmodeller och tillval i en bilhall. Vendo
lanserades 2015 och lämpar sig bäst för att presentera produktinformation
som kläder, skor, inredningsartiklar och elektronik.

Lima har sålts till kunder som Volvo Cars, Mercedes, Ford och Hyundai.
Intäktsmodellen är en engångslicens med en prislapp om 11 000 kronor per
licens.

Vendo hade i september 92 installerade och planerade skärmar. Kundlistan
domineras här av skjorttillverkaren Eton med 50 skärmar och klädbolaget MQ
med 22 skärmar. Deniz Chaban pekar på att enbart Eton har 800 återsäljare
på 40 marknaden som ett exempel på den stora marknadspotentialen. Bland
övriga kunder finns Cervera, Elkjöp och Apoteket.

Intäktsmodellen för Vendo baseras på en försäljningsprovision och en
månatlig licensintäkt på mellan 2 000 och 3 000 kronor per skärm efter
inkörningsperioden.

Touchtech bedömer att det kommer finnas 100 till 150 touchskärmar i drift
vid ingången av 2018. Målet är att vid ingången av 2019 nå 1 000
touchskärmar som är i drift eller inplanerade. En mer långsiktig
målsättning är att nå minst 5 000 anslutna butiker år 2020.

Deniz Chaban bedömer att bolaget kan nå ett positivt kassaflöde på rullande
tolv månader lite innan 1 000 skärmar har sålts. Touchtech bedömer att ett
positivt kassaflöde på rullande tolv månader kan nås i slutet av 2018 eller
början av 2019. Bolaget förväntar sig inte behöva något ytterligare
kapitaltillskott innan positivt kassaflöde nås.

Touchtech hade för de åtta första månaderna 2017 en nettoomsättning på 3,0
miljoner kronor (1,8) med ett nettoresultat på -2,4 miljoner kronor (-1,4).

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.