Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-06

Nynoterade Bublar Group ska sticka ut mot konkurrenterna med den senaste tekniken - vd

Ännu en spelutvecklare kom under måndagen till börsen då Bublar Group
noterades på NGM Nordic MTF. Med hjälp av den senaste tekniken avser
Bublar, som egentligen ser sig som ett mjukvarubolag, sticka ut mot
konkurrenterna.

- Vi ser oss som ett mjukvarubolag med en egen utvecklingsplattform med
fokus på spel- och underhållningsprodukter, säger bolagets vd Magnus
Granqvist till Finwire.

Bublar har utvecklat en egen mjukvaruplattform för att ta fram så kallade
"real world games", som är GPS-baserade spel med visuella effekter i
3D-visualiseringsläge i form av Augmented Reality (AR) kopplade till en
fysisk verklighet.

Enklare beskrivet kan man säga att Bublar med sin plattform kan ta fram ett
spel med liknande spelfunktion som succéspelet Pokémon Go.

- Det är en sådan plattform vi har byggt, och vi har gått ett steg längre
då vi kan hantera samtidiga användare som också kan kommunicera med
varandra som en del i spelupplevelsen, förklarar vd:n.

Ytterligare en skillnad är att Bublar använder sig av öppen kartdata,
vilken inte är lika exakt som Googles men samtidigt gör att kartan kan
skräddarsys. Spelutvecklaren kan exempelvis sätta ut 3D-animationer och
visualisera om objekt på kartan och placera ut AR-grafik på fysiska platser
i verkligen, så att de blir synliga i smartphones på en given
GPS-koordinat.

När Pokémon Go lanserades sommaren 2016 blev den världens dittills mest
snabbväxande och lönsammaste app. Trots detta har det varit glest med
efterföljare.

- Dels är det för att det är en ny genre, som är också är lite mer tekniskt
avancerad att få till jämfört med enkla mobilspel. Så det visar
komplexiteten i att utveckla bra GPS-positionerade spel. Jag tror vi kommer
se mer och mer real world games framöver, resonerar Bublar-chefen.

Bolaget bygger just nu på sin första produkt som i fjärde kvartalet kommer
mjuklanseras, antingen globalt eller på utvalda geografiska marknader. Det
är en platsbaserad social app som Granqvist beskriver som "Instagram möter
Google Maps".

- Man publicerar och dekorerar sina bilder som vi fäster på longitud- och
latitudkoordinater, så att de är visualiseringsbara via kartsystemet och i
kameraläget. Vi låter också användarna i realtid kommunicera mellan
varandra och genom objekten. Det är som en lekfull social app där
användarna kan dela sina geotaggade bilder med sina vänner eller med hela
världen, förklarar han

Intäktsmodellen är så kallad "freemium", där själva appen är gratis men där
användaren exempelvis kan köpa till dekorationspaket.

Samtidigt har Bublar börjat utvecklingen av sin nästkommande produkt
baserat på sin mjukvaruplattform. Magnus Granqvist vill inte avslöja mer än
så men uppger att den kommer att vara mer spelorienterad.

En av utmaningarna för bolaget anges vara att slå igenom bruset bland andra
produkter på Appstore och Google Play.

- En av våra konkurrensfördelar är att vi kan hantera den senaste tekniken
och har lättare att skapa applikationer som ger det lilla extra för
slutanvändaren. Därför laborerar vi också mycket med användargränssnitt,
från touch på skärmen till röststyrning och gesstyrning med digitala
objekt, säger vd:n.

Bublar kommer att lansera sin första produkt i egen regi, men ska överväga
samarbeten i framtiden. Detta i linje med hur Niantic Labs lierade sig med
Nintendo och Pokémon Company för att skapa Pokémon Go.

- Vi ser att vår teknikplattform kommer i bättre sammanhang med starka IP:n
som redan har karaktärer som är välkända i konsumentled, eller andra
spelbolag som redan har inarbetade varumärken som vi tillsammans kan
utveckla nästa generations mobilspel med. Den kombinationen är starkare än
att försöka göra allting själv, konkluderar Magnus Granqvist.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.