Du är här

2012-03-28

Odd Molly: Spår betydligt sämre res 2012 jämfört i fjol (Forts)

(Tillägg: fler detaljer i hela nyheten)

(SIX) Klädbolaget Odd Molly har avslutat sin införsäljning av
höst- och vinterkollektion 2012, vilken visar ett ordervärde på
cirka 87 miljoner kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
En obalans i kollektionen kombinerat med en svag marknad
leder till att det aktuella ordervärdet blev lägre än föregående
år, då motsvarande ordervärde uppgick till
137 miljoner kronor.
I likhet med tidigare år tillkommer för andra halvåret en
tidig vårkollektion som pressmeddelas i oktober vilken
föregående år uppgick till cirka 16 miljoner kronor.
Baserat på nu kända ordervärden och bolagets fortsatta
tillväxtambition väntas resultatet för 2012 bli betydligt sämre
än föregående år.
Den nu avslutade införsäljningen av kommande höst- och
vinterkollektion visar att delar av kollektionen inte mött ett
tillräckligt stort kommersiellt intresse men också att
genomförda förändringar är steg i rätt riktning, skriver
bolaget.
"Höst- och vinterkollektionen 2012 har fått ett positivt
mottagande vad gäller en av våra två viktigaste varugrupper,
stickat, men det räcker inte. Som helhet når kollektionen inte
upp till våra och våra kunders förväntningar. Den lägre
orderläggningen ska förstås även ses i ljuset av generellt svåra
marknadsförhållanden för många av våra återförsäljare, men
ansvaret för kollektionssammansättningen är vårt eget", säger
Anna Attemark, nytillträdd vd i Odd Molly.
Odd Molly har erhållit order från 38 länder för den nyss
avslutande försäljningen av höst- och vinterkollektionerna 2012.
I 26 av dessa länder har Odd Molly egen representation via agent
eller distributör.
"Trenden är densamma på de flesta av våra marknader, det
råder generell försiktighet bland inköparna men vi ser också att
några varugrupper står ut jämfört med andra. Att vi säljer
stickat så pass bra efter en varm höst är ett tydligt
styrkebesked. Nu måste vi stärka våra övriga varugrupper och
återta en tydlig position på marknaden", säger Anna Attemark.
Sammantaget utgör Odd Mollys sex största marknader
78 procent av ordervärdet för höst/vinter 2012.

Henrik Öhlin, tel +46 31 350 64 87
henrik.ohlin@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.