Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-08-16

Odd Molly: Stark utveckling online, tuffare för fysiska butiker

Odd Molly International AB (publ)
Stockholm den 16 augusti 2017

1 april - 30 juni 2017

· Den totala nettoomsättningen ökade med 1 procent till 82,0 MSEK
(81,4).

· Bruttovinstmarginalen ökade till 57,6 procent (56,0).
· Rörelseresultatet uppgick till -7,5 MSEK (-2,5).
· Resultat efter skatt uppgick till -6,6 MSEK (-2,9).
· Resultat per aktie uppgick till -1,15 SEK (-0,51).
· Den totala nettoomsättningen ökade med 5 procent till 208,1 MSEK
(199,1).

· Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9).
· Rörelseresultatet uppgick till 0,0 MSEK (5,9).
· Resultat efter skatt uppgick till -1,9 MSEK (3,0).
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,34 SEK (0,51).
· Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,32 SEK (0,51).
1 JANUARI - 30 juni 2017

· Den totala nettoomsättningen ökade med 5 procent till 208,1 MSEK
(199,1).

· Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9).
· Rörelseresultatet uppgick till 0,0 MSEK (5,9).
· Resultat efter skatt uppgick till -1,9 MSEK (3,0).
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,34 SEK (0,51).
· Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,32 SEK (0,51).
[removed graphic]

VD kommenterar utvecklingen

En spännande förändringsresa - med stora skiften i hög takt

Kvartalet

Odd Molly fortsatte under kvartalet leverera stark tillväxt i
detaljhandelssegmentet, det vill säga försäljningen i Odd Mollys egna
kanaler, som ökade med 27 procent. Försäljningen i grossistsegmentet
var däremot klart lägre än motsvarande period föregående år, en
nedgång som delvis förklaras av att en större del av
vår-/sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet
istället för det första. Samtidigt blir trenden vi sett, och
resonerat kring tidigare, allt tydligare; det är en tuff marknad,
framförallt för våra mindre återförsäljare med fysiska butiker, och
en omställningens tid för branschen. Och det går fort.

Den lägre försäljningen inom grossistsegmentet var den huvudsakliga
faktorn bakom resultatnedgången för kvartalet - det omsättnings- och
resultatmässigt minsta för Odd Molly.

E-handeln driver tillväxt

Vi ser och glädjer oss dock åt flera positiva signaler, både i form av
starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa
e-handelsåterförsäljare. Vi fortsätter att expandera tillsammans med
vår partner i USA som öppnade två nya butiker i Colorado under
kvartalet.

Vi befinner oss nu mitt uppe i det tredje kvartalet som är vårt
viktigaste och största både försäljnings- och resultatmässigt, med
rea-period i början och stora leveranser av höst-/vinternyheter till
såväl återförsäljare som egna kanaler under andra halvan.

Tydligare sortimentstrategi

Enkelt uttryckt är vår uppgift att designa, producera och sälja
attraktiva produkter som kunden vill köpa. Det kommer alltid finnas
plats för kvalitet, starka varumärken och tydliga stilkoncept - och
spelplanen fortsätter att förändras. Vi måste ständigt vara lyhörda
och säkerställa att vi frigör resurser för att satsa där vi ser
störst förutsättning för lönsam tillväxt. Under året har vi arbetat
fram ett nytt arbetssätt kring sortimentet för att optimera vårt
erbjudande för respektive kanal, i linje med det förändrade
konsumentbeteende vi möter. Odd Molly kommer framöver att arbeta med
mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner anpassade för
olika kanalers förutsättningar.

Med ett tydligt kundfokus anpassar vi löpande hur vi ska möta nya
konsumtionsmönster - och vi rustar för att det kommer att vara
fortsatt stora förändringar på marknaden.

Anna Attemark, VD

Om Odd Molly
Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer
mode med ett tydligt stilkoncept. Bolagets produkter säljs främst via
externa agenter till återförsäljare i ett trettiotal länder runt om i
världen, vilket möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov. Odd
Molly ansvarar själva för försäljningen till externa återförsäljare
på den skandinaviska marknaden och driver även 15 egna fysiska
butiker och en egen webbshop. Odd Mollys aktie handlas sedan den 21
juni 2010 på Nasdaq Stockholm.

VÅR STRATEGI
Odd Molly ska växa med lönsamhet genom att fortsätta skapa intressanta
kollektioner, utnyttja sin geografiska plattform samt utveckla
befintliga och nya försäljningskanaler. Företagskulturen ska präglas
av kvalitetsmedvetenhet, ansvarstagande och delaktighet. Odd Mollys
strategiska arbete har följande inriktning:

Kollektion Odd Molly ska designa vackra kläder och närliggande
livsstilsprodukter för tjejer. Kollektionerna ska kännetecknas av
färg, mönster och hantverk med balans mellan volym, produkter och
pris inom ett tydligt stilkoncept.

Kanaler Odd Molly ska öka antalet återförsäljare genom fortsatt
noggrant urval av återförsäljare. Odd Molly ska i högre grad även
driva och utveckla egen detaljhandelsverksamhet i flera kanaler.

Marknader Odd Molly ska fortsätta att långsiktigt stärka varumärket
och driva försäljning med fokus på de marknader där Odd Molly har
störst förutsättningar att nå en långsiktigt stark marknadsposition.
Odd Molly ska öka kontrollen på strategiska marknader och
kontinuerligt utvärdera möjligheterna för etablering på nya
marknader.

Människor Odd Mollys organisation ska upprätthålla högsta kvalitet,
driv och engagemang och vara anpassad till bolagets långsiktiga behov
och tillväxt. Hänsyn till Odd Mollys omvärld ska genomsyra
verksamheten.

Odd Molly International AB
Kornhamnstorg 6
111 27 STOCKHOLM
Växel: +46 8 522 28 500
www.oddmolly.com

Pressbilder finns att ladda ned från Odd Mollys hemsida
www.oddmolly.com under "press". Odd Molly har även ett eget
nyhetsbrev som rapporterar mindre nyheter från den dagliga
verksamheten. För att prenumerera på det, gå till www.oddmolly.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/odd-molly/r/stark-utveckling-online--tuffare-f...
http://mb.cision.com/Main/495/2326697/709949.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.