Du är här

2011-09-30

Odd Molly: Tillväxtmålet på 20 % kvarstår - VD

(SIX) Klädbolaget Odd Molly har under morgonen meddelat att
bolagets nyligen avslutade införsäljning av vår- och
sommarkollektioner för 2012, minskat med 31 procent jämfört med
motsvarande kollektioner 2011.
"En mycket svag konsumtionsbenägenhet på flera av våra
viktigaste marknader under perioden har påverkat försäljningen
hos våra återförsäljare negativt och det osäkra ekonomiska läget
har medfört att den nu avslutade orderläggningen blivit
betydligt mer försiktig", skrev bolaget i pressmeddelandet.
Med tanke på bolagets svaga införsäljning ser Odd Mollys
tillväxtmål om en omsättningstillväxt på 20 procent per år bli
svårt att nå, särskilt som bolagets nettoomsättning under det
första halvåret 2011 har minskat med 7,0 procent, jämfört med
motsvarande period föregående år. Odd Mollys avgående vd
Christina Tillman har tidigare talat om att målet ska ses över
men något beslut om ändring har ännu inte tagits.
"Målet om 20 procent kvarstår", säger Tillman till
Nyhetsbyrån SIX på fredagen.
Ett problem som Odd Molly pekat på är behovet av att ha fler
varor i de lägre prissegmenten och mer volymvaror. Det är något
som bolaget arbetar vidare med.
"Vi jobbar fortfarande på att få ner priserna till den nivån
vi var på för några år sedan. Genomsnittspriset har gått ner den
här säsongen, ungefär knappa 5 procent per såld vara. Men det är
svårt att sänka priserna med tanke på ökade råvarukostnader och
ökade arbetskraftskostnader", säger Tillman.
Under fredagen fick marknaden också veta att Odd Molly
avvecklar sin herrkollektion Post fire dew, samt sin egna
konceptbutik i USA. Odd Mollys kärnverksamhet i USA, wholesale,
det vill säga försäljning till externa återförsäljare lever
däremot vidare. Bolaget räknar med att kunna spara drygt 7
miljoner kronor 2012 och knappt 10 miljoner kronor 2013, tack
vare åtgärderna. Effekten på resultatet, allt annat lika, väntas
bli drygt 5 miljoner kronor 2012 och knappt 7 miljoner kronor
för 2013.
Några större engångsposter för nedstängningen väntas inte Odd
Molly ta men besparingarna blir dock större 2013 än de blir
2012.
"Det som kvarstår är det att vi hyr ut lokalen i andra hand
och då får vi inte exakt den hyran som vi betalat själva. Så det
kommer bli en större kostnadsbesparing 2013 än 2012. Sen är det
vissa mindre engångskostnader men det är inga stora poster",
säger Tillman till SIX.

Jonathan Axelsson, tel +46 8 58 61 6389
jonathan.axelsson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.