Du är här

2012-03-28

Odd Molly: Tre fokusområden kommer påverka till vår 2013 - VD

(SIX) Odd Mollys avslutade införsäljning av höst- och
vinterkollektion 2012, visar ett ordervärde på cirka 87 miljoner
kronor. Enligt uppgift från klädbolaget har en obalans i
kollektionen kombinerat med en svag marknad gjort att det
aktuella ordervärdet blev lägre än föregående år, då motsvarande
ordervärde uppgick till 137 miljoner kronor.
Resultatet för 2012 spås, baserat på nu kända ordervärden och
bolagets fortsatta tillväxtambition, bli betydligt sämre än
under föregående år. Men Odd Mollys vd Anna Attemark har planer
på hur man ska vända den dystra trenden.
"Vi har tre fokusområden, och de kommer att påverka till
vårkollektionen 2013, det är då vi kommer se effekten", säger
Attemark till Nyhetsbyrån SIX.
Det första fokusområdet handlar om ett större nyhetsvärde,
bättre balans och helhet i kollektionen, men det ska också ligga
större fokus på att driva försäljningen från
kollektionsuppbyggnad och hela vägen till slutkund. Dessutom
kommer Odd Molly att ha ett större kundfokus.
Mer praktiskt innebär det att bolaget kommer att titta på
varje leverans och analysera vad kunden vill ha, produkter och
färger. Det handlar också om att tänka på vilka produkter som
ska driva försäljningen i varje enskild leverans.
"Det behövs ju både produkter som gör en kollektion
intressant, och så behövs det produkter som gör att man får till
en försäljning och det är inte alltid samma produkter", säger
Attemark.
Odd Molly ger inga prognoser, men Attemark säger att hon
jobbat länge med det här, och vet att det brukar ta ganska lång
tid att vända en trend när man har så stora dropp som Odd Molly
har just nu. Då tar det lite tid innan man får till sortimentet.
"Vi gör en hel del stora förändringar, och några kommer att
vara väldigt bra, och några kommer vi lära oss av. Och det
brukar funka", säger hon.
Odd Molly har erhållit order från 38 länder för den nyss
avslutande försäljningen av höst- och vinterkollektionerna 2012.
I 26 av dessa länder har Odd Molly egen representation via agent
eller distributör. Den rådande osäkra makrosituationen är en
faktor som kan bidra till att det råder generell försiktighet
bland inköparna, men Attemark säger att det sämre resultatet som
bolaget nu spår snarare beror på balansen i sortimentet.
"Det är bara vårt ansvar, och jag ser att vi har ett stort
kollektionsjobb som vi behöver förbättra för att ett bra
ordervärde fram över", säger hon. Odd Molly har vissa varuslag
som är starka, däribland sticka som sålt väldigt bra trots en
varm höst.
På Odd Molly vill man inte kommentera effekten av morgonens
besked på bruttomarginalen, men finanschefen Johanna Bäckstrand
säger att Odd Molly fortfarande jobbar med samma kalkyler vad
gäller bruttovinsterna.
"Att ordervärdet är lägre, det påverkar inte marginalen om du
tänker i procent. Sedan är det klart att om du har en lägre
försäljning så får du en lägre bruttovinst i kronor, ja, men det
faller sig naturligt. Men själva kalkylen andelen bruttovinst
ska inte förändras med anledning av detta", säger Bäckstrand.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.