Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-06

Ökar tempot i omställningens tid: ”Stark position”

wysiwyg_image

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 2 2020

Säkerhetsbranschen är på väg in i en ny era.
Magnus Ahlqvists uppdrag är att förvalta arvet efter trotjänaren Alf Göransson och göra Securitas till den digitala vinnaren.
– Vi har en stark position, säger börsjättens vd.

I början av 2018 tog en elvaårig epok slut. Alf Göransson klev av sin vd-post efter en lång, framgångsrik period i Securitas tjänst. Sedan snart två år tillbaka styrs säkerhetsjätten i stället av Magnus Ahlqvist.

– Jag både tycker om och har stor respekt för Alf. Det är han och hela hans Securitas-team som har lagt grunden genom sitt ledarskap till det Securitas som vi ser nu. Det har gjorts väldigt många bra saker, säger Magnus Ahlqvist.

Den 45-årige göteborgaren, som Aktiespararen träffar i samband med Securitas kapitalmarknadsdag på huvudkontoret i Stadshagen i Stockholm i december 2019, understryker samtidigt att det gäller att våga tänka i andra banor och förnya.

– Vi har genomfört en form av generationsskifte i ledningsgruppen. Vi har anställt ett par nya toppchefer som komplement till de skickliga chefer som vi redan har. Mycket av mitt fokus har handlat om att bygga upp ett bra team hittills.

Siktar högt

På kapitalmarknadsdagen berättades det mer om bakgrunden till förändringarna. Securitas plan är att satsa ännu hårdare på att bli ledande inom segmentet elektronisk säkerhet, där digitala lösningar ska hjälpa kunderna att bli ännu tryggare på ett effektivt sätt.

– Vi kommer att accelerera vår satsning och investera ännu mer i strategin.

2018 stod elektronisk säkerhet för omkring 20 procent av Securitas totala försäljning med sitt bidrag om cirka 20 miljarder kronor. 2023 ska delen ha fördubblats och stå för minst 40 miljarder kronor av omsättningen.

– Vi har lyckats väldigt bra och ser att vi har tagit oss en bit på resan. Våra kunder har blivit mer lojala och nöjda. Vi skapar tjänster som är anpassade efter kundernas riskbilder och behov. Det tar lite längre tid att sälja och implementera en lösning, men när det väl är gjort har vi positiva kunder som vi kan bygga vidare vår relation med, konstaterar Magnus Ahlqvist.

Vad talar för att ni infriar det ambitiösa målet?

– Vår position är stark. Vi är väl förberedda för att kunna använda teknologi till att skapa bättre tjänster. Vi kan utnyttja möjligheten att använda både människors kunskaper och den tekniska utvecklingen till att bli bättre.

Magnus Ahlqvist betonar att han ser ett mönster inom säkerhetsbranschen som lutar åt att en kombination av traditionell bevakning, med väktare som färdas antingen till fots eller i bil till en plats där något misstänkt skett, och den elektroniska motsvarigheten kommer att efterfrågas i allt större utsträckning.

Ett måste att välja rätt

Magnus Ahlqvist framhåller den decentraliserade och innovativa kulturen som finns i Securitas, som har över 370 000 anställda.

– Det är en av våra starkaste tillgångar. På 1980-talet var det här ett svenskt bolag som fanns i ett enda land. Nu finns vi över hela världen. Vi har tydliga principer och en stark grad av ägarskap.

Koncernchefen menar att decentraliseringen gör att det blir lättare att bygga tydliga enheter som ser till att just deras enskilda verksamhet funge­rar och bidrar till bolagets intjäning.

– Det är bra att ha mindre avdelningar med ett ansvar för sin resultaträkning och som är nära kunder och marknaden.

Han är dock noga med att framhålla att det gäller att veta vad som är lönsamt att satsa på och vad som inte är det. Ett exempel på det är att Securitas, i alla fall inledningsvis, väljer att fokusera extra mycket på att öka försäljningen av elektroniska säkerhetslösningar på 15 av sina totalt 58 marknader.

– När vi gör något ska vi göra det bra och ordentligt. Därför har vi valt den här prioriteringen under kommande år.

Hur ser du på Securitas framtida utveckling?

– Vi har ett ambitiöst effektivitets- och förändringsprogram. Genom att bli mer produktiva kommer vi att kunna skapa större värden för både kunder och aktieägare, säger Magnus Ahlqvist.  

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.