Du är här

2018-08-17

ONLINE BRANDS NORDIC: 7,5% TILLVÄXT 2 KV, VÄRME BIDROG NEGATIVT

STOCKHOLM (Direkt) Online Brands Nordic, som handlas på First North, ökade
under det andra kvartalet sina intäkter med 7,5 procent till 7,9 miljoner
kronor. Bruttomarginalen var i stort sett oförändrad på 45,7 procent (45,8)
medan rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och amorteringar
(ebitda) sjönk till -0,3 miljoner kronor (0,4).

Enligt Online Brands Nordic var tillväxten under andra kvartalet lägre än
väntat.

"Rörelsens intäkter fortsätter att öka men under perioden i mindre takt än
förväntat. Periodens ovanligt varma väder påverkade den normalt sett starka
försäljningsperioden, som andra kvartalet innebär, mycket negativt", skriver
bolaget.

Även under årets första kvartal var försäljningen svagare än förväntat, skrev
bolaget i sin föregående delårsrapport.

Enligt Online Brands Nordic har e-handeln generellt en lägre bruttomarginal än
fysiska butiker, vilket innebär att den totala bruttomarginalen gynnas av de
förvärv bolaget gjort. "Fler förvärv av fysiska butiker har således en
positiv utveckling av bruttomarginalen", skriver bolaget i rapporten.

Förhandlingar om fler butiksförvärv går vidare, enligt bolaget. Den treåriga
tillväxtstrategi som presenterades i mars 2017 innebär bland annat att Online
Brands Nordic ska omsätta 100 miljoner kronor med god lönsamhet före 2020.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.