Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-15

ORIFLAME: INSTAGRAMSMINK SKA RÄDDA ESTEE LAUDER

STOCKHOLM (Direkt) Med ett miljardförvärv av Instagramgtunga sminkmärket Too
Faced ska Oriflames konkurrent Estee Lauder appellera till unga och
kompensera bortfall i butiker med försäljning över nätet.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Estee Lauder betalar omkring 1,45 miljarder dollar, motsvarande mer än 13
miljarder kronor, vilket gör förvärvet till det största hittills i
sminkjättens historia.

Då ingår 7,3 miljoner följare på Instagram för att nå ut med bilder i sociala
medier. Svenska Oriflame har 147.000 följare på Instagram.

Förvärvet kommer i ett läge när Estee Lauders aktie tappat 12 procent i år
efter att nyligen redovisat ett kvartalsresultat under analytikernas
förväntningar.

Branschen har sett en rad miljardaffärer tidigare i år, konstaterar Bloomberg
News. Coty har köpt mer än 40 procent av Procter&Gamlbles sminkmärken och
Revlon tar över Elizabeth Arden. L'Oreal har förvärvat IT Cosmetics.

Too Faced grundades av säljare som jobbat med Estee Lauder. Märket har funnits
i snart två decennier. Estee Lauder räknar med att Too Faced ska sälja för
270 miljoner dollar i år, hittills mest i Nordamerika. Det innebär en
tillväxt på 70 procent i årstakt.
BILD: Estee Lauders aktie jämfört med Oriflame sedan 2008.

Källa: Infront.
---------------------------------------
David Hässler +46 8 5191 7916

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.