Du är här
ORIFLAME: INSTAGRAMSMINK SKA RÄDDA ESTEE LAUDER
STOCKHOLM (Direkt) Med ett miljardförvärv av Instagramgtunga sminkmärket Too
Faced ska Oriflames konkurrent Estee Lauder appellera till unga och
kompensera bortfall i butiker med försäljning över nätet.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Estee Lauder betalar omkring 1,45 miljarder dollar, motsvarande mer än 13
miljarder kronor, vilket gör förvärvet till det största hittills i
sminkjättens historia.
Då ingår 7,3 miljoner följare på Instagram för att nå ut med bilder i sociala
medier. Svenska Oriflame har 147.000 följare på Instagram.
Förvärvet kommer i ett läge när Estee Lauders aktie tappat 12 procent i år
efter att nyligen redovisat ett kvartalsresultat under analytikernas
förväntningar.
Branschen har sett en rad miljardaffärer tidigare i år, konstaterar Bloomberg
News. Coty har köpt mer än 40 procent av Procter&Gamlbles sminkmärken och
Revlon tar över Elizabeth Arden. L'Oreal har förvärvat IT Cosmetics.
Too Faced grundades av säljare som jobbat med Estee Lauder. Märket har funnits
i snart två decennier. Estee Lauder räknar med att Too Faced ska sälja för
270 miljoner dollar i år, hittills mest i Nordamerika. Det innebär en
tillväxt på 70 procent i årstakt.
BILD: Estee Lauders aktie jämfört med Oriflame sedan 2008.
Källa: Infront.
---------------------------------------
David Hässler +46 8 5191 7916
Nyhetsbyrån Direkt