Du är här

2013-02-18

Oriflame: Lockar med hög utdelning - Dagens Industri

(SIX) Dagens Industri tror inte på kosmetikaföretaget
Oriflames tillväxtmål men däremot på höjda marginaler. Aktien
lockar dessutom med hög direktavkastning, skriver Dagens
Industri i måndagens utgåva och rekommenderar köp.

Tidningen ser inte att Oriflames direktaffärsmodell
havererat. I föregångslandet USA har internethandelns tillväxt
gått ut över butikshandeln men inte över direktförsäljningen.
Att Oriflames pool av säljkonsultenter minskat sju kvartal i rad
har lett till att bolaget höjt kompensationen till de mest
produktiva konsulenterna men det har inte räckt för att vända
den negativa tillväxttrenden. Inte heller bolagets snabbt
växande verksamheter i Asien kan väntas få fart på koncernens
tillväxt, enligt tidningen. Tidningen tror inte på bolagets
tillväxtmål på 10 procent utan räknar med en försiktig tillväxt
på i genomsnitt 5 procent per år till 2014.

På marginalsidan ser Dagens Industri Oriflame-ledningens mål
om att bruttomarginalen skall nå 74 procent de kommande fem
åren, att jämföra med 2012 års 71 procent, samt att
administrationskostnaderna som andel av försäljningen skall ned
med 1 procentenhet, från dagens 19 procent, som genomförbara.
Sammantaget spår tidningen att rörelsemarginalen kan lyfta från
drygt 11 procent år 2012 till knappt 14 procent år 2014,
innebärande ett rörelseresultat på 1,9 miljarder kronor för
2014.

Marknaden värderar aktien till sju gånger EV/ebit
(företagsvärde/rörelseresultat) på tidningens prognos vilket
inte ser särskilt dyrt ut, men framförallt är det utdelningen
som lockar tidningen. Framöver kommer utdelningen distribueras
kvartalsvis och årets förslag på knappt 15 kronor per aktie
innebär en direktavkastning på 7 procent. "Köp men håll i
hatten", sammanfattar Dagens Industri.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.