Du är här

2013-02-14

Oriflame: Ökad lönsamhet i CIS & Balt väger upp säljkårtapp -VD

(SIX) Kosmetikaföretaget Oriflames omsättning i lokal valuta
i CIS & Baltikum regionen föll med 7 procent (-6) under det
fjärde kvartalet. Under samma period minskade den genomsnittliga
säljkåren med 16 procent, samtidigt som rörelsemarginalen i
regionen uppgick till 18,1 procent (18,3).

"Vi har haft en tydlig strategi att vi vill öka
produktiviteten och lönsamheten för varje konsulent, tyvärr har
ju det medfört ett större tapp", kommenterar vd Magnus
Brännström minskningen av säljkåren i en intervju med SIX News.

"Vi har fått upp vår produktivitet i det fjärde kvartalet med
9 procent, däremot har vi ett tapp i antal säljkonsulenter och
det är något som vi måste fortsatt adressera. Vi var bättre än
vad vi var i kvartal tre men det är fortfarande något som vi
måste göra bättre framöver här", fortsätter Brännström.

"Tappet i säljkåren är inte relaterat till den höjda skatten
i Ryssland. Skatten har funnits ganska länge, men däremot har vi
ju en höjning av skatten från den 1 januari. Men vi tror inte
den kommer att ha någon materiell betydelse för vår verksamhet",
kommenterar vd:n den nyligen höjda ryska egenföretagarskattens
påverkan på säljkåren.

"Det kanske finns några som avstår från att vara
säljkonsulenter men jag tror att, i och med vår förbättrade
lönsamhet, kan se över hur vi ersätter våra säljkonsulenter. Jag
tror den förbättringen vi gör för säljkåren kommer att ha en
positiv påverkan utöver den negativa. Vi tror att det finns mer
plus än minus i vårt erbjudande framöver", utvecklar Brännström.

Jesper Rooth, tel +46 31-350 64 65
jesper.rooth@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.