Du är här

2018-08-07

ORIFLAME: UTMANANDE MARKNADER OCH LANSERINGAR TYNGDE 2 KV - VD

STOCKHOLM (Direkt) Oriflames övergripande försäljningsutveckling under det
andra kvartalet var svag på grund av marknadsvillkoren i Ryssland, Indonesien
och Turkiet som är viktiga marknader för bolaget.

Det konstaterar Oriflames vd Magnus Brännström i rapporten.

"I de flesta regionerna påverkades försäljningen negativt av mindre
framgångsrika produktlanseringar samt timing av kataloger och konferenser",
skriver han också.

"Vi vidtar nu åtgärder för att öka tillväxten genom ett större fokus på
kategorier som hjälper oss att stimulera aktivitet och rekrytering", heter
det vidare i vd-ordet.

Oriflames omsättning steg med 1 procent i lokal valuta under det andra
kvartalet och uppgick till 322 miljoner euro. Analytikers förväntningar låg
på drygt +3 procent och 328 miljoner euro, enligt SME Direkt.

Rörelsemarginalen landade på 12,0 procent. Det var något lägre än förväntade
12,3 procent, men högre än fjolårets 11,7 procent. Magnus Brännström skriver
att "vi är glada att kunna redovisa en förbättrad rörelsemarginal för
kvartalet".

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.