Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-11

ORIFLAME: VIKTIGASTE PUNKTERNA I RAPPORTEN

STOCKHOLM (Direkt) Kosmetikabolaget Oriflame lämnade i sin rapport för det
tredje kvartalet även siffror över försäljningstillväxt hittills under det
fjärde kvartalet. Tillväxten visade sig ligga klart under vad analytikerna
har räknat med för hela fjärde kvartalet.

Utfallet för det tredje kvartalet innebar lite lägre tillväxt än väntat och en
bruttomarginal som hamnade en bit över snittet i SME-konsensus.
Här följer en punktvis sammanfattning:
Tillväxten fjärde kvartalet
. Oriflames omsättningstillväxt hittills under det fjärde kvartalet är omkring
7 procent i lokal valuta. Enligt analytikerprognoserna i SME Direkts
sammanställning inför rapporten väntades den lokala försäljningstillväxten
stiga med 12,5 procent för hela det fjärde kvartalet.
Resultatet
. Oriflames rörelseresultat blev 25,2 miljoner euro i det tredje kvartalet
2016. Förväntningarna var att rörelseresultatet skulle bli 25,5 miljoner,
enligt SME Direkts prognossammanställning. Bruttomarginalen låg på 70,4
procent, SME-konsensus inför rapporten var 68,7 procent. Nettoomsättningen
summerades till 279 miljoner euro, jämfört med väntade 281 miljoner.

Lokal försäljning CIS svek förväntningarna
. Oriflames försäljning i regionen CIS, som i huvudsak består av forna
Sovjetstater, sjönk 3 procent i kvartalet. Väntat var en försäljningsökning
om 1,6 procent, enligt SME Direkt. Räknat i euro minskade Oriflames
omsättning i regionen med 13 procent.

Säljkåren sjönk med 27 procent och produktiviteten ökade med 24 procent
jämfört med motsvarande period i fjol.

Försäljningen i Ryssland, som ingår i CIS och med råge är Oriflames enskilt
största marknad, sjönk med 2 procent, räknat i lokal valuta.

Europa, Asien sämre än väntat
. Oriflames försäljning i regionen Europa och Afrika steg med 2 procent i
lokal valuta under kvartalet. Här väntades en uppgång på 3,7 procent enligt
SME Direkt. Den genomsnittliga säljkåren sjönk med 1 procent och
produktiviteten ökade med 3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Bolagets försäljning i Asien och Turkiet avancerade med hela 29 procent i
lokala valutor, här låg förväntningarna ännu högre, på 32,3 procent.

Oriflames försäljning i Latinamerika, det klart minsta affärsområdet, steg i
sin tur med 26 procent i lokala valutor under kvartalet, mot väntade 18,7
procent enligt SME Direkt.
---------------------------------------
Viveka Bergman Romander +46 8 5191 7928

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.