Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-10

Originalbagarn drar igång sin nyintroduktion i morgon fredag

Originalbagarns vd Magnus Norbäck presenterade bolaget vid NGM:s
kapitalmarknadsdag på torsdagen. Företagets affärsidé är att tillverka bröd
till högsta kvalitet med konkurrenskraftiga priser till de stora aktörerna
genom deras egna varumärken, EMV.

“Vi ska bara vara duktiga på att producera i andras varumärken. Det är vår
röda tråd", säger Magnus Norbäck.

Tillverkning sker enbart mot beställning och företaget ser sig själva som
ett tillväxtföretag i en mogen bransch. Originalbagarn bakar/benchar mot de
20-30 mest populära och sålda bröden i Sverige. Förebilderna är Pågen,
Skogaholm och Fazer.

Originalbagarn siktar på en notering på NGM Nordic MTF i december och drar
igång sin nyemission inför noteringen i morgon fredag.

"Det är väldigt få livsmedelsbolag noterade i Sverige så det är få vi kan
jämföra oss med", säger Norbäck. Han berättar om branschens problem med dyr
distribution. "Det är svårt att få ekonomi i det om man ska stå för
returerna. Det är en prispressad bransch. Hindren för att starta är små men
få aktörer stannar kvar i branschen. En del av konkurrensen består i det så
kallade "bake off-konceptet", alltså att butikerna gräddar bröd på plats i
butiken.

Rikard Jansson
rikard.jansson@finwire.com
Nyhetsbyrån FinWire, @FinWire

Författare FWS

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.