Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-09-14

PANDORA: SATSNING PÅ LABB-DIAMANTER SKA VIDGA VARUMÄRKET

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Danska Pandora har som ambition att bli ledande inom hållbarhet. I det begreppet lägger bolaget saker som koldioxidutsläpp, framträdande poster för kvinnor och minoriteter samt inte minst lansering av laboratorieskapade diamanter.

Det sade olika Pandoraföreträdare vid tisdagens digitala kapitalmarknadsdag.

Pandoras produktchef Stephen Fairchild sade att bolagets satsning Pandora Brilliance, med laboratorieskapade diamanter, är ett sätt att "demokratisera" diamantmarknaden. En marknad som enligt honom är på cirka 500 miljarder danska kronor och som med ett mer tillgängligt prisläge kan få en breddad kundbas.

"Vi lanserade Pandora Brilliance i Storbritannien den 6 maj, med 36 olika produkter och priser på mellan 250 och 1.290 pund. Det är dyrare än andra Pandoraprodukter, men lägre än många andra diamantprodukter", sade han.

Bolagets marknadschef Carla Liuni sade att Pandora med denna satsning har lärt sig att dess varumärke kan utsträckas även till högre priser än man tidigare trott. En förhållandevis stor del av diamantkunderna har handlat produkterna online, cirka 35 procent, och ringar har varit den ledande kategorin.

Apropå Pandoras hållbarhetssatsning sade koncernens personalchef Erik Schimdt att satsningen på laboratorieskapade diamanter är en del av detta. Bolaget ska också bli koldioxidneutralt till 2040 och dessförinnan minska utsläppen från den egna verksamheten med 50 procent till 2030. Redan år 2025 ska Pandora dessutom endast använda sig av återvunnet silver och guld.

På personalsidan ska bolaget 2025 ha minst en tredjedel kvinnliga chefer, och 2030 ska de utgöra minst hälften. Dessutom ska minst 30 procent av bolagets reklambudget vid den tidpunkten ligga hos reklamproducenter ägda av kvinnor eller minoriteter, enligt Erik Schmidt.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.