Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-01-25

Paradox finanschef övertygad om att lanseringen av Stellaris i Kina sker under första kvartalet

Paradox Paradox Interactive skulle ha släppt sitt rymdstrategispel
Stellaris på den kinesiska marknaden förra måndagen, men bolaget meddelade
några dagar innan lanseringsdatumet att det skjutits upp.

- Det gick inte i sista sekunden att göra det vi ville göra, så vi tog ett
gemensamt beslut att skjuta på det. Plattformsintegrationsproblematik, om
man ska vara specifik, säger bolagets finanschefen Andras Vajlok till
Finwire.

Något nytt datum är inte satt ännu, men Andras Vajlok uppger att spelet
kommer släppas inom en snar famtid och säger sig vara övertygad om att det
kommer att ske under det första kvartalet i år.

- Det handlar egentligen bara om att lösa det tekniska problemet och hitta
ett lämpligt datum ur en marknadssynvinkel, fortsätter han.

I december släppte Paradox det första spelet på Tencents plattform, Cities:
Skylines. Paradox redovisar inga löpande försäljningssiffror, men
finanschefen säger att det har fått ett ”jättebra mottagande”.

- Det är ett jättebra spel och ganska ensamt i sin genre. För tillfället
finns det inga andra rena, enkla, statsbyggarspel. Det är ett spel som går
att spela överallt, det finns inget som gör det svårt att ta till sig på
någon annan marknad.

Andras Vajlok är inte orolig för att det uppskjutna lanseringsdatumet ska
drabba intresset för Stellaris, och han påpekar att spelet inte är helt
nytt för den kinesiska publiken då det redan finns tillgängligt
spelplattformen Steam.

- Men det är en helt annan kraft i att använda en lokal partner, som
Tencent, och framförallt att det är den största av dom allihopa. Då får man
en helt annan kraft i marknadsföringskampanjer och en helt annan "reach" i
att nå kunder.

Vajlok tror att den kinesiska marknaden börjar mogna och att så kallade
freemiumspel, gratis onlinespel där spelaren kan betala för att få
fördelar, kommer att bli mindre intressanta då kineserna blir allt mer
intresserade av premiumprodukter.

Tencent Holdings, det kinesiska bolaget som driver Kinas största sociala
nätverk och plattform för onlinespel, köpte i samband med Paradox
börsintroduktion 5 procent av aktierna i bolaget.

Hur känns det att ha med Tencent som delägare?

- Vi tycker det är fantastiskt bra. Det är precis rätt partner för oss. Dom
har räckvidden, de har kunskapen, användarna och spelarna. Och sist men
inte minst, och vad som är viktigt för oss, är att de gillar våra spel.

Tencent har tagit två spel från er till den kinesiska marknaden, är fler
spel villkorat med hur det går med Skylines och Stellaris?

- Villkorat är fel ord, men går det bra är det naturligtvis ett mycket
större intresse att ta fler spel dit. Går det dåligt minskar intresset
förstås från båda parter. Det är vanliga affärsvillkor som driver det här.

Paradox Interactive noterades på Nasdaq First North Premier i maj förra
året, efter att en del av aktierna på förhand såldes via
gräsrotsfinansieringstjänsten Pepins.

Finanschefen konstaterar att en förhållandevis stor andel av aktierna, 83
procent, kontrolleras av ledningsgrupp och styrelse. Endast en mindre andel
av aktierna finns ute i handel, varav anställda på Paradox innehar en
betydande del.

Andras Vajlok säger att Paradox mål var att det skulle vara fans och
konsumenter som skulle få teckna aktier, inte "stora okända fonder eller
institutioner". Syftet med börsintroduktionen var inte att få in pengar
till bolaget, då endast befintliga aktier såldes.

- Vi sålde aktier för att vi ville skapa ett intresse och låta det
intresset som fanns få köpa in sig i bolaget. Det var därför vi använde
Pepins, för att sprida ut ägarskapet direkt till konsumenter, konkluderar
han.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare FWS

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.