Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-02-18

Paradox Interactive AB: Bokslutskommuniké och rapport för fjärde kvartalet 2019

Fjärde kvartalet 2019

·
Omsättningen uppgick till 381,3 MSEK (336,9 MSEK), en ökning med 13 %
jämfört med samma period föregående år.

·
Rörelseresultatet uppgick till 163,5 MSEK (146,8 MSEK), en ökning med
11 %. Rörelseresultatet påverkas positivt av en omvärdering av den
villkorade köpeskillingen kopplad till förvärvet av Harebrained
Schemes uppgående till 44,1 MSEK.

·
Resultat före skatt uppgick till 156,7 MSEK (146,8 MSEK), och resultat
efter skatt uppgick till 130,5 MSEK (114,3 MSEK).

·
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 265,4 MSEK
(151,3 MSEK), och kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick
till -135,4 MSEK (-167,9 MSEK).

·
Vid utgången av perioden uppgick likvida medel till 554,2 MSEK (327,0
MSEK).

·
Resultat per aktie uppgick till 1,24 SEK (1,08 SEK) per aktie.

·
Intäkterna för kvartalet är framförallt hänförliga till BATTLETECH,
Cities: Skylines, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och
Stellaris.

Helåret 2019

·
Omsättningen uppgick till 1 289,3 MSEK (1 127,7 MSEK), en ökning med
14 % jämfört med samma period föregående år.

·
Rörelseresultatet uppgick till 473,5 MSEK (455,1 MSEK), en ökning med
4 %.

·
Resultat före skatt uppgick till 466,8 MSEK (455,2 MSEK), och resultat
efter skatt uppgick till 374,1 MSEK (353,9 MSEK).

·
Resultat per aktie uppgick till 3,54 SEK (3,35 SEK) per aktie.

Väsentliga händelser i fjärde kvartalet 2019

·
Ett nytt spel släpptes i early access under perioden; Surviving the
Aftermath utvecklat av Iceflake Studios.

·
Tre expansioner släpptes under perioden; Heavy Metal till BATTLETECH,
Revelations till Age of Wonders: Planetfall och Psych Ward: Wardens
Edition till Prison Architect.

·
Paradox spelmässa PDXCON ägde rum i Berlin.

·
Det nya spelet Crusader Kings III utvecklat av Paradox Development
Studio utannonserades med en planerad release 2020.

·
Paradox Development Studio och förlagsverksamheten tillträdde nya
lokaler på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm.

VD:n har ordet

Bågen är spänd för 2020

2019 var ett år präglat av förberedelser inför framtiden. Vi har under
året investerat i spelutveckling, satsat på marknadsföring och byggt
vår organisation för att ge oss bästa möjliga förutsättningar att
utveckla och förlägga våra kommande spel. Årets sista kvartal är
inget undantag. Vi investerade 121 MSEK i spelutveckling, vilket är
34% mer än samma kvartal föregående år. Vi genomförde vårt största
PDXCON någonsin, denna gång i Berlin, tillsammans med över 2000 fans
från över 40 länder (samt ytterligare drygt 200 000 tittare på våra
livesändningar från eventet). På plats var också samtliga
Paradoxmedarbetare för att på detta fantastiska evenemang umgås med
fans och partners, visa våra spel och berätta vad som kommer
framöver.

Våra satsningar på organisation, marknadsföring och spelutveckling är
långsiktiga och en grund för den tillväxt vi vill uppnå kommande år.
Satsningar innebär också högre kostnader och på kort sikt lägre
marginaler då intäkterna kommer under senare perioder. 2019 ökade vi
både kvalitet och mängd marknadsföring signifikant jämfört med
tidigare år. Till stor del handlar det om marknadsföring för de
kommande spelen Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2, Crusader
Kings III, Empire of Sin och Surviving the Aftermath, i syfte att nå
nya spelargrupper, driva intresseanmälningar och förhandsbokningar.
Vi fortsätter också att investera i marknadsföring för våra
existerande speltitlar, för att driva engagemang, försäljning och
attrahera nya spelare. Vid utgången av 2019 var antalet månatliga
unika aktiva spelare i Paradox portfölj över 4 miljoner, vilket är ca
30% högre än vid utgången av 2018 och den högsta siffran någonsin i
vår historia. Antalet registrerade Paradox-konton i vårt ekosystem
var vid utgången av 2019 drygt 12 miljoner, även det en ökning med
30% jämfört med året innan.

Intäkterna för fjärde kvartalet ökade med 13% jämfört med samma
kvartal 2018 och intäkterna för helåret 2019 ökade med 14% jämfört
med 2018. Vinst före skatt var för kvartalet 7% högre än fjärde
kvartalet 2018 medan vinst före skatt för helåret 2019 var 3% högre
än 2018. Kostnaderna ökar i takt med att vi successivt utvecklar och
förbereder lanseringen för fler och större spel.

Periodens intäkter är å andra sidan starkt beroende av antalet och
storleken på de spel vi lanserar under perioden, något som varierar
från kvartal till kvartal och från år till år. Vi hade inför
kvartalet hoppats släppa ytterligare någon expansion och det är
alltid tråkigt att behöva skjuta lanseringar på framtiden. Samtidigt
vet vi och jag av erfarenhet att kvalitet är avgörande och måste gå
först - det lönar sig alltid i längden.

En central del av vår affär är att erbjuda våra spel genom de
distributionskanaler och affärsmodeller som uppskattas av våra
spelare. Vår sedan ett decennium viktigaste distributionskanal är
Steam, och vi har under kvartalet fortsatt vårt nära samarbete genom
den årliga Publisher Weekend som alltid genererar mycket försäljning.
Samtidigt vet vi att spelarbeteenden ändras över tid och därför är
det viktigt för oss att kontinuerligt testa nya distributionskanaler.
Vi har sedan lanseringen i juni 2019 medverkat i Microsofts
abonnemangstjänst Xbox Game Pass för PC och under fjärde kvartalet
har vi utökat vårt deltagande genom att lägga till flera av våra mest
populära spel, såsom Stellaris, Hearts of Iron IV och Europa
Universalis IV. Vi har under kvartalet även släppt spelet Surviving
the Aftermath i en early access-version tillsammans med Epic Games.
Efter utgången av kvartalet lanserade vi ett erbjudande på prov där
våra Europa Universalis IV-spelare erbjuds att genom ett
månadsabonnemang få tillgång till spelets samtliga expansioner. Detta
är ytterligare ett sätt för oss att testa metoder för att nå fler
spelare och öka deras engagemang.

I november släppte vi vår första expansion till spelet Prison
Architect sedan vi förvärvade spelet och varumärket i december 2018.
Samma månad släppte vi också vår första expansion till spelet Age of
Wonders: Planetfall. Det är också glädjande att se hur vårt
kontinuerliga förbättringsarbete med Imperator: Rome nu börjat ge
konkreta resultat. I slutet av det fjärde kvartalet, efter en rad
uppdateringar, nådde Imperator: Rome sina högsta spelarsiffror sedan
lanseringen, och spelet har gått från mestadels negativa till
mestadels positiva användarrecensioner på Steam. Det är ytterligare
ett exempel på vår långsiktiga strategi att metodiskt bygga och
utveckla våra varumärken och franchises, i nära samklang med vårt
spelarcommunity.

Efter utgången av perioden har vi även lanserat mobilspelet Stellaris
Galaxy Command. Lansering sker än så länge i begränsad omfattning på
ett fåtal marknader för att testa spelet och samla in feedback från
våra spelare för vidare utveckling och inför lanseringar på flera
marknader.

Framför oss väntar ett viktigt år med lanseringar av spelen Crusader
Kings III, Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2, Empire of Sin,
samt den fulla lanseringen av Surviving the Aftermath. Jag och alla
medarbetare ser verkligen fram emot 2020, med de största och mest
ambitiösa spelen hittills i vår historia!

Ebba Ljungerud, VD

Presentation av rapport

Den 18 februari 12:00 presenteras rapporten av Ebba Ljungerud och
Alexander Bricca via live stream för att svara på rapport- och
finansrelaterade frågor på vår Twitch-kanal
https://www.twitch.tv/paradoxinteractive.

Skicka frågor på förhand via vårt forum
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/paradox-q4-2019-r...
genom att maila dem till ir@paradoxinteractive.com eller ställ dem
direkt i Twitch-chatten. Twitch-chatten är öppen för allmänheten men
för att skriva kommentarer eller frågor behövs ett Twitch-konto.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Ljungerud, VD Paradox Interactive
Alexander Bricca, CFO Paradox Interactive
Email: ir@paradoxinteractive.com (ir@paradoxplaza.com)
Telefon: 0703-555418

Denna information är sådan information som Paradox Interactive AB
(publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för
offentliggörande den 18 februari 2020.

Om Paradox Interactive

Koncernen Paradox består idag av förlagsverksamhet samt egen
utveckling av datorspel och varumärken. I spelportföljen finns idag
fler än 100 titlar och Paradox äger de viktigaste varumärkena som
Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings,
Cities: Skylines, Prison Architect, Magicka, Age of Wonders samt
World of Darkness varumärkeskatalog. Sedan starten för 15 år sedan
har Paradox gett ut spel världen över, först via fysisk distribution
men sedan 2006 främst i digitala distributionskanaler. Företaget
utvecklar främst spel för PC och spelkonsoler, men släpper även spel
på mobila plattformar. Till de största marknaderna hör USA,
Storbritannien, Kina, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Skandinavien.
Idag spelar över fyra miljoner spelare Paradox-spel varje månad, och
antalet registrerade Paradox-användare överstiger tolv miljoner.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North
Premier, ticker PDX. Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se,
+46-8-528 00 399. För mer information, besök
www.paradoxinteractive.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/paradox-interactive-ab/r/bokslutskommunike-oc...
https://mb.cision.com/Main/13927/3037554/1195624.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.