Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-12

Paradox Interactive AB: Delårsrapport januari - september 2019

Tredje kvartalet 2019

· Omsättningen uppgick till 282,6 MSEK (225,0 MSEK), en ökning med
26 % jämfört med samma period föregående år.

· Rörelseresultatet uppgick till 93,1 MSEK (68,3 MSEK), en ökning
med 36 %.

· Resultat före skatt uppgick till 92,9 MSEK (68,3 MSEK), och
resultat efter skatt uppgick till 74,0 MSEK (52,9 MSEK).

· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 73,4 MSEK
(97,4 MSEK), och kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick
till -32,5 MSEK (-82,4 MSEK).

· Vid utgången av perioden uppgick likvida medel till 434,6 MSEK
(344,1 MSEK).

· Resultat per aktie uppgick till 0,70 SEK (0,50 SEK) per aktie.
· Intäkterna för kvartalet är framförallt hänförliga till Age of
Wonders: Planetfall, Cities: Skylines, Hearts of Iron IV, Stellaris
och Surviving Mars.

Första nio månaderna 2019

· Omsättningen uppgick till 908,0 MSEK (790,8 MSEK), en ökning med
15 % jämfört med samma period föregående år.

· Rörelseresultatet uppgick till 310,0 MSEK (308,3 MSEK), en ökning
med 1 %.

· Resultat före skatt uppgick till 310,1 MSEK (308,4 MSEK), och
resultat efter skatt uppgick till 243,6 MSEK (239,6 MSEK).

· Resultat per aktie uppgick till 2,31 SEK (2,27 SEK) per aktie.
Väsentliga händelser i tredje kvartalet 2019

· Ett nytt spel släpptes under perioden; Age of Wonders: Planetfall,
utvecklat av Triumph Studios.

· Två portningar av expansioner släpptes under perioden; Campus till
Cities: Skylines Console Edition och Utopia till Stellaris Console
Edition.

· Ett icke utannonserat externt utvecklat spel såldes under perioden
till tredje part för 80,0 MSEK med en reaförlust på 1,1 MSEK.

· Steam Summer Sale startade 25 juni och pågick till och med 9 juli.
VD:n har ordet

En strategi för tillväxt och lönsamhet

Vi följer sedan flera år en strategi som går ut på att metodiskt bygga
en portfölj av spel med lång livslängd och starka egna varumärken.
Genom att tillämpa en affärsmodell där vi säljer grundspel och
expansioner genererar spelen löpande intäkter under hela deras
livslängd. Strategin består också av att successivt öka vår förmåga
och kapacitet att utveckla och förlägga spel inom våra tre centrala
spelsegment - strategi, management och RPG - samt kontinuerligt växa
och stärka banden med vår spelarcommunity. Denna strategi har visat
sig framgångsrik för att skapa tillväxt, begränsad risk och höga
marginaler.

Vi har under årets tredje kvartal fortsatt att exekvera på vår
strategi. I augusti lanserade vi spelet Age of Wonders: Planetfall,
utvecklat av vår studio Triumph Studios. Genom Age of Wonders:
Planetfall utökar vi vår spelportfölj inom segmentet strategispel
samtidigt som vi bygger vidare på vårt 20-åriga varumärke Age of
Wonders. Spelet har tagits emot mycket positivt av såväl spelare som
branschmedia och etablerat Triumph Studios som en given utvecklare av
kommande strategispel många år framöver. För oss är det viktigt att
fortsätta ha en bra balans mellan egna studios och etablerade
relationer med externa studios, vilket tillförsäkrar oss
kärnkompetens för kommande spelutveckling samtidigt som det ger oss
flexibilitet.

Under kvartalet fortsatte vi också vår tillväxt inom konsolspel när vi
gjorde de tidigare PC-succéerna Cities: Skylines - Campus och
Stellaris: Utopia tillgängliga även för våra Xbox- och
PlayStation-spelare. Konsolspel är en viktig plattform för oss som
hittills i år har genererat mer än 16% av våra intäkter och som vi
förväntar oss fortsatt tillväxt från under kommande år. Genom att
lansera dessa två expansioner på konsol fortsätter vi samtidigt att
bygga vidare två av våra mest värdefulla varumärken - Cities:
Skylines och Stellaris.

Kvartalets intäkter växte med 26% jämfört med samma kvartal förra året
och intäkterna de senaste tolv månaderna är 23% högre än för ett år
sedan. Vinsten före skatt i kvartalet ökade med 36% från tredje
kvartalet 2018 och vinsten före skatt de senaste tolv månaderna ökade
med 16% jämfört med ett år sedan. Vår tillväxt av intäkter och vinst
drivs av att vi kontinuerligt lägger till nya spel till vår portfölj
och bygger vidare på spelen med expansioner under lång tid. Härigenom
fördelas också ansvaret för intäktsgenereringen både mellan flera
olika spel och mellan grundspel och expansioner, vilket medför att
vår tillväxt inte är beroende av någon enstaka spellansering. Det
innebär dock inte att tillväxten är jämn från kvartal till kvartal,
eller ens från år till år, tvärtom kommer intäktsökningarna stötvis
samtidigt som kostnadsökningarna sker mer stabilt i takt med att vi
utökar vår kapacitet.

Efter kvartalets utgång har vi både tillkännagivit och släppt vårt nya
spel Surviving the Aftermath, utvecklat av vår partner Iceflake
Studios. Genom Surviving the Aftermath bygger vi vidare på vårt
Surviving-varumärke, som vi etablerade med Surviving Mars förra året,
och utökar portföljen inom management-spel. Spelet är släppt i en
early access-version (inte färdigutvecklat) vilket ger oss möjlighet
att löpande tillvarata och implementera feedback från vår
spelarcommunity under det kommande året. Versionen för PC finns under
early access exklusivt på Epic Games, medan slutgiltig version kommer
finnas på Steam och övriga plattformar. Genom samarbetet med Epic
Games erhåller vi en garanterad ersättning, en effekt vi ser från en
ökad konkurrens bland distributörerna som tilltagit det senaste året.
Vi tror denna konkurrens kommer fortsätta även nästa år och gynna
både spelare och spelförlag.

I oktober inföll PDXCON, vårt årliga evenemang för fans, detta år i
Berlin. För mig som VD var det fantastiskt att stå på scen för att
avslöja vad vi har framför oss, och framförallt träffa de ca 2000
fans som var där. Engagemanget och glädjen är så inspirerande! Vi
berättade om ett antal expansionssläpp som kommer inom de närmaste
månaderna samt avslöjade att vårt nästa Grand Strategy-spel blir
Crusader Kings III, planerat att släppas sent 2020.

Ebba Ljungerud, VD

Presentation av rapport

Den 12 november 12:00 presenteras rapporten av Ebba Ljungerud och
Alexander Bricca via live stream för att svara på rapport- och
finansrelaterade frågor på vår Twitch-kanal
https://www.twitch.tv/paradoxinteractive.

Skicka frågor på förhand via vårt forum
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/paradox-q3-2019-r...
genom att maila dem till ir@paradoxinteractive.com eller ställ dem
direkt i Twitch-chatten. Twitch-chatten är öppen för allmänheten men
för att skriva kommentarer eller frågor behövs ett Twitch-konto.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Ljungerud, VD Paradox Interactive
Alexander Bricca, CFO Paradox Interactive
Email: ir@paradoxinteractive.com (ir@paradoxplaza.com)
Telefon: 0703-555418

Denna information är sådan information som Paradox Interactive AB
(publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för
offentliggörande den 12 november 2019.

Om Paradox Interactive

Koncernen Paradox består idag av förlagsverksamhet samt egen
utveckling av datorspel och varumärken. I spelportföljen finns idag
fler än 100 titlar och Paradox äger de viktigaste varumärkena som
Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings,
Cities: Skylines, Prison Architect, Magicka, Age of Wonders samt
World of Darkness varumärkeskatalog. Sedan starten för 15 år sedan
har Paradox gett ut spel världen över, först via fysisk distribution
men sedan 2006 främst i digitala distributionskanaler. Företaget
utvecklar främst spel för PC och spelkonsoler, men släpper även spel
på mobila plattformar. Till de största marknaderna hör USA,
Storbritannien, Kina, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Skandinavien.
Idag spelar över tre miljoner spelare Paradox-spel varje månad, och
antalet registrerade Paradox-användare överstiger tio miljoner.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North
Premier, ticker PDX. Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se,
+46-8-528 00 399. För mer information, besök
www.paradoxinteractive.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/paradox-interactive-ab/r/delarsrapport-januar...
https://mb.cision.com/Main/13927/2959054/1139509.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.