Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-01-19

PARADOX: SER REJÄL INTÄKTSPÅVERKAN MOBILSPEL SENAST 2020 - VD

STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget Paradox mobilsatsning har goda möjligheter att
ge en rejäl påverkan på intäktssidan senast 2020. Då har den förhoppningsvis
också vuxit till att stå för minst 10 procent av koncernens omsättning.
Utvecklingen skulle dessutom kunna gå snabbare om rätt förvärv dyker upp.

Det säger Paradox vd Fredrik Wester i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Paradox mobilspelsförsäljning stod för någon enstaka procent av den totala
omsättningen 2016. I januari 2017 rekryterades Kim Nordström, med ett
förflutet från King, spelstudion bakom Candy Crush Saga, för att lyfta
Paradox mobilsatsning.

När Kim Nordström rekryterades var budskapet att Paradox ville bygga mobilspel
med djup och komplexitet för att ta sig an "en outvecklad" del av
mobilspelsmarknaden.

"Mobilupplevelsen i dag är ofta ett par minuter åt gången. Vi vill förlänga
det och ge en lite djupare upplevelse så det blir mer likt de spel vi redan
gör för pc. Vi bygger förutsättningar för att lyckas på mobilsidan. Vi kanske
hittar en riktig pärla så det går snabbt, eller så gör vi inte det. Jag tror
mobil kommer vara det som växer snabbast av de olika plattformarna, sedan får
vi se hur stor den verksamheten är 2020. Jag hoppas att mobildelen kommer att
göra ett avtryck så den i alla fall står för tvåsiffrigt", säger Fredrik
Wester.

Vilken mobilpotential tycker du att er befintliga spelportfölj har?

"Vi kommer försöka använda de varumärken vi har som drar nytta av mobilens
styrkor. Det är en liten skärm med touch på, så det ger andra
förutsättningar, men man kan göra mycket roligt med det också", säger Fredrik
Wester.

Kommer det bara handla om free-to-play , eller även om spel som kostar att
ladda ner?

"Vi kommer nog anpassa affärsmodellen mycket efter vad som gäller i mobila
kanaler i dag och det är att originalspelet är fritt att ladda ner. Sedan får
vi komma fram till hur vi ska ta betalt", säger Fredrik Wester.

Under 2017 har Paradox enligt vd:n påbörjat utvecklingen av "ett par"
mobilspel och den målsättning som satts upp, att lansera ett första mobilspel
2018, verkar hålla.

"Vi har en del på gång, så det ska bli kul att komma ut med de första grejerna
på mobilsidan. Kommer vi inte ut med något i hårdlansering under året har vi
underpresterat", säger han.

Men även om 2018 blir året då mobilspel börjar nå marknaden väntas avtrycket i
resultaträkningen inte bli lika omedelbart.

"Vi hade inte satt i gång den här satsningen om vi inte trott att den skulle
ge en rejäl påverkan på intäktssidan. Den ska påverka intäkter och vinst på
ett signifikant sätt. I år kommer den inte att göra det i någon större
utsträckning, möjligen en del 2019, och 2020 har vi alla möjligheter att det
ska gå bra", säger Fredrik Wester.

Något som skulle kunna skaka om ekvationen, och då åt det positiva hållet,
vore om Paradox hittar något lämpligt förvärv.

"När vi tittar på att köpa bolag så är mobilsidan attraktiv. Där köper man
något som redan fungerar och så kan man plugga in det i den verksamhet vi
redan har. Så mobilt kan gå snabbare om man kan köpa ett bolag som redan
håller på med det", säger Fredrik Wester.

I dagsläget har bolaget mobilspelen Knights of P en &Papersamt Prison
Architect. I båda fall har Paradox en förläggarroll, medan Behold Studios
respektive Introversion Software har utvecklat spelen.

Bild: Paradox två hittills utgivna mobilspel

Källa: Paradox

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.