Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-13

Paradox: Vår aktie är inte för alla - VD

GÖTEBORG (SIX) Paradox aktie är, precis som bolagets spel, inte för
alla. Det är en aktie för de som förstår hur spelföretag fungerar, för
fans och inte minst för anställda som vill vara med på bolagets
långsiktiga resa som är att vara ett lönsamt bolag som växer.

Det säger vd:n och huvudägaren Fredrik Wester och finanschefen
Andras Vajlok i en intervju med SIX News.

Paradox kommer till börsen med ett 2015 som var det bästa i
bolagets historia bakom sig, då släpp av succéer som Cities: Skylines
och Pillars of Eternity drev omsättningen till över 600 miljoner och
ett resultat före skatt, på 242 miljoner, som var högre än
omsättningen något tidigare år.

Att dra raka linjer upp från enskilda år ska man akta sig för,
säger Vajlok och Wester. I spelbranschen går det upp och ned med
intäkterna och det viktigaste är att kolla på den underliggande
trenden.

"Man kan inte se ett år jämfört med ett annat, lika lite som man
kan se ett kvartal jämfört med ett annat. Du måste titta på
trendlinjen. Enskilda kvartal och enskilda år kommer att alltid att
variera för oss. Men tittar du på trenden kan du se att vi år från år
har byggt upp en bredare portfölj, en bredare intäktsbas och en högre
lönsamhet på de produkterna som är ute", säger Vajlok.

Tillväxten har varit stark även innan 2015, även om man inte växte
varje år. Från 2008-2014 var tillväxten 45 procent per år i snitt,
säger Wester.

Bolaget har byggt upp en stark position inom framför allt en viss
typ av djupgående strategispel, grand strategy på engelska, och har en
dedikerad skara anhängare som regelbundet besöker bolagets kanaler.
Man har 5 miljoner registrerade kunder och 1 miljon som spelar spelen
varje månad.

Det här communityt är en stor styrka när man släpper nytt: en stor
grupp intresserade människor som är lätt att nå med nyheter om nya
produkter. En bra indikator på hur många som köper en expansion av ett
tidigare spel är hur många som spelar spelet varje månad och där ser
man stigande kurvor varje månad både för Crusader Kings II och Europa
Universalis IV, säger Wester.

Hur ofta bolaget kan släppa nytt material beror dels på
omfattningen av de interna resurserna, i fallet egenutvecklade spel,
och dels på hur många utvecklare i världen som kan och vill jobba med
bolaget utefter de riktlinjer man har. Det handlar inte bara om att
släppa bra spel, utan om att släppa bra spel med vissa komponenter.
Man ska känna igen ett Paradox-spel, säger Wester.

För tillväxtens skull känner sig bolaget inte begränsade av sin
nisch. Det går att gräva där man står, bland annat genom ytterligare
subgenres, och geografiskt finns det möjligheter i framför allt Asien.

Bolaget är dock försiktiga med prognoser om den här tillväxten och
känner att man inför noteringen har en uppgift i att utbilda marknaden
om hur ett spelföretag fungerar. Oförutsedda händelser eller
bedömningar om att man kan sälja mer om man lägger lite extra tid och
pengar på ett spel gör att lanseringar kan skjutas framåt i tiden.
Dessutom kan det hända, dock allt mer sällan enligt Wester, att spel
inte säljer.

Att balansera dessa investeringar och risker är att likna vid
portföljförvaltning, säger Vajlok. "Det gäller att hitta många korgar
och ha många ägg att stoppa i dem. Och sen sköta om dem på bästa sätt.
Som portföljförvaltning", säger han.

När bolaget nu kommer in på börsen så kommer man i större
utsträckning än tidigare att utsättas för vad man kan kalla
kvartalskapitalism. Någon större oro för det känner dock varken Wester
eller Vajlok. Den sortens tryck kommer mer från ägarna än från en
notering i sig och därtill kommer de göra sitt bästa för att utbilda
marknaden.

"Q1, till exempel tyckte folk var ett svagt kvartal. Jag tycker att
det var ett ganska bra kvartal. Vi släppte tre expansioner, omsatte 93
miljoner och gjorde 25 miljoner i vinst före skatt. Jag tycker det är
klart godkänt för ett sådant kvartal", säger Wester.

"Gör vi däremot ett sådant kvartal i Q2 är det ett stort
misslyckande. Då har vi två av våra stora släpp under året, dels
Stellaris som släpptes i måndags och dels Hearts of Iron IV som släpps
6 juni. Så gör vi de siffrorna igen måste vi börja fundera vad vi
håller på med, för det är det som ska lyfta oss i år. Men å andra
sidan, säg att vi gör ett jättebra kvartal i Q2, då måste man säga
samma sak igen. Låt inte det här springa iväg. Det är ingen rak kurva,
det kommer att gå upp och ner."

Så hur ska man bedöma er? När får man säga att den underliggande
trenden har förändrats?

"Rullande 18 eller rullande 24 månader är en ganska bra indikator.
Fast, vet du vad. Det är en bra fråga. Det tycker jag vi ska fundera
på, så att vi återkommer till marknaden som helhet och säger titta på
det på det här sättet. Det här är lite att känna sig för för oss
också", säger Wester.

"De ska titta på den typen av produkter som vi släpper, som vi
annonserar att vi kommer att släppa eller som vi väljer att investera
i. Om man tror på den inriktningen och på ledningen som bolaget har,
så tror jag det är rätt att investera. Men sen om man ska titta på 18,
24 eller 36 månader bakåt? Jag kan inte svara på det. Men man får
titta längre än ett eller två kvartal i alla fall", säger Vajlok.

"Vi brukar säga att våra spel inte är för alla. Det är likadant med
vår aktie. Den kommer inte att vara en folkaktie, utan det här är för
folk som vill vara med på den långsiktiga resan, som kanske är insatta
i hur spelföretag fungerar, som kanske kan ställa relevanta frågor och
som vill vara ambassadörer för bolaget. Dem skulle jag rekommendera
att vara med. De andra får ligga kvar i soffan, tycker jag. Som vd och
huvudägare är det mitt officiella statement", säger Wester.

Andreas Johansson, tel +46 76 546 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.