Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-08

Polen en tillväxtmarknad för Mekonomen

wysiwyg_image

Bilden visar från vänster nyinvalda styrelseledamoten Arja Taaveniku, vd Pehr Oscarson och vice styrelseordföranden Helena Skåntorp

På vasateatern samlades Mekonomens aktieägare till Årsstämma klockan 16.00 den 2 maj.

VD Pehr Oscarson Talade länge i sitt anförande om årets stora händelser, förvärvet av FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen. VD framförde att Polen är en tillväxtmarknad där alltfler nya bilar säljs för varje år och där antalet bilar fortfarande är ökande. Inter-Team står idag för 4% av den polska marknaden och man tror att man på denna växande marknad ska kunna expandera och även ta marknadsandelar med Mekonomens koncept, som handlar om affärsutveckling, kundfokus och tillväxt. Köpet av Danska FTZ som anses vara ett starkt bolag på en redan mogen marknad och med 28% av denna marknad tror man också kommer stärka hela koncernen. Med dessa köp och med hjälp av en nyemission förra året har Mekonomen nu blivit dubbelt så stort, samtidigt som ledningen tidigare meddelat aktiespararna att ingen utdelning kommer ges för 2018.

VD talade också om den fortsatta effektiviseringen med effektiviseringsprogrammet som fortsätter och där fokus ligger på att  konsolidera sig med färre men bättre projekt.

Kronkursen och förstärkningen av euron har varit ett allt större problem då mycket bildelar köps in från euroländer. Vd berättade vidare om det nya, stora automatiska centrallagret i Strängnäs och visade en video om hur den automatiska sortering av kollon sker. Framtida utmaningar och förändringar som VD ser är allt fler elbilar och även olika självstyrande fordon där Mekonomen försöker utbilda sin personal att kunna klara den nya tidens krav. Med anledning av den stora bristen på fordonstekniker så fortsätter Mekonomen att driva gymnasieskolor där eleverna efter avslutad utbildning blir garanterade jobb hos Mekonomen.

Aktiespararnas Christopher Ödmann tackade för presentationen och gratulerade bolaget till den positiva kvartalsrapporten som lyft aktiekursen och undrade "om den nya bolagsorganisationen satt sig" och "om man kände sig vara på rätt väg?"

VD svarade att "Ja, förra året gjordes stora förändringar och det verkar som vi hamnat som det var tänkt."

Aktiespararna frågade också med anledning av diskussionen i samhället om vilken bil som drivs mest miljövänligt och "vilken strategi Mekonomen har ? "Är det något sätt att driva bilar som ser ut att bli dominerande i framtiden?" 

VD svarade att "vi följer diskussionen och kan konstatera att ena dagen anses el-bilar vara bäst och ska vara de enda som t.ex. ska få köra i Stockholm och andra dagen kommer en utredning som visar att sett till hela elbilens livscykel, så är dieselbilar bättre än el-bilar. Vi försöker anpassa oss och vara flexibla så vi kan hantera olika politiska och andra trender."

Christopher Ödmann undrade också "om Mekonomen sett tecken på en konjunkturnedgång?"

VD svarade att "Nybilsförsäljningen har minskat men från mycket höga nivåer och om konjunkturen mattas, så väljer många människor att behålla sin bil som då kommer behöva mer reparationer och service, vilket är bra för oss."

Ödmann frågade även "om Mekonomen funderat på att införa sk. Hybridstämmor, d.v.s. att aktieägare ska kunna följa Årsstämman i realtid och även kunna rösta på distans?"

Här svarade vice styrelseordföranden Helena Skåntorp att "vi följer utvecklingen men kommer inte vara pådrivande för att införa hybridstämmor."

Aktiespararna frågade också "om det blir någon utdelning nästa år?"

Även här svarade vice styrelseordföranden Helena Skåntorp att "utdelningspolicyn på 50% av vinsten ska vara något som man avser hålla fast vid."

Ytterligare frågor som ställdes handlade om varför man återigen satsat på Danmark när det tidigare inte gått så bra?  Svaret var att det nu var en annan situation än tidigare danska engagemang. Bla är det ett nytt bolag, ett bolag som man haft som svår konkurrent tidigare som man nu köpt.

Riskerar man inte koncernstödet och koncernens makt om man låter personer bli delägare i dotterbolag?

Svaret är att man kan inte bli 10%-ig delägare så koncernbidragen inte riskeras och att delägandeskap i egna bolaget har visat sig ge positiva effekter på verksamhetens resultat.

Det ställdes många fler frågor på årsstämman som jag antecknat men inte alltid fått ner svar på. Det var uppiggande med många vetgiriga aktieägare på stämman. På många stämmor är det bara Aktiespararna som frågar- och Folksam om de är där.

Styrelseordföranden John S. Quinn kan inte svenska och nöjde sig med att endast hälsa alla välkomna till stämman på engelska.

Årsstämman tog 1 timma och 35 minuter och 57.5% av aktier och röster var närvarande, runt 110 personer närvarande. Ny invald ledamot efter avgående Malin Persson blev Arja Taaveniku, som bla hade erfarenhet från Polen från annan verksamhet med inköp och som hon i sin presentation, hoppades boaget skulle ha nytta av.

Bevakare på plats- och vid pennan: Christopher Ödmann

Författare Bolagsbevakningen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.