Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-28

Polygiene AB: Polygiene ViralOff teknologi först ut i produkter från Maloja och andra globala varumärken

Polygiene, världsledande varumärke inom luktkontrollteknologi ser
fortsatt intresse för den nylanserade produkten ViralOff®, antiviral
treatment technology, som reducerar över 99% av virus inom två
timmar*, på ett behandlade tyg. ViralOff lanserades den 7:e april,
och kan redan nu presentera behandlade produkter från flera partners.

[image] Med ViralOff får varumärken en teknologi som appliceras på
textilier i kläder, utrustning eller accessoarer för att minimera
risken att få virus i tyget. Behandlingen som produceras i EU,
appliceras oftast i slutfasen då ett tyg produceras. Den har testats
mot Influenza A, fågelinfluensa, Norovirus och Corona (SARS) genom
åren och har visat över 99% reduktion av virus i samtliga fall.

Maloja, som varit partner med Polygiene sedan 2009 har kunnat ställa
om sin europeiska fabrik och producerar nu ansiktsmasker med
ViralOff. Det kommer att finnas två modeller, varav den första,
Reusable Mask 2.0, kommer att lanseras i maj. Masken består av ett
trelagers polyestertyg som andas, samt näsklämma och resårband så att
den sitter skönt runt huvud och nacke. Masken omsluter ansiktet helt
och kan användas med glasögon och hörselskydd. Den kommer att säljas
online och i utvalda butiker globalt, är tillgänglig i flera färger
och kommer att kosta 50 euro för ett 5-pack i butik. Senare i maj
kommer även masker med Malojas mönstrade tyger, Reusable Mask 3.0 att
finnas till försäljning.

Sven Kohler, produktionsansvarig på Maloja noterar: "Som ett
sportvarumärke arbetar vi nästan dagligen med funktionella tyger och
behandlingar. När vi började utveckla maskerna kom vi snabbt fram
till att vi måste göra samma ansträngning för att ta fram dem som vi
gör med alla våra funktionskläder. Vi tycker därför att en
trelagers-konstruktion samt ViralOff-behandling, ger en
kompromisslös, överlägsen funktion."

Den spanska partnern General Tactic, som förser utryckningspersonal i
Spanien och USA med kläder och tyger har också snabbt kunnat anpassa
sin produktion och levererar nu ansiktsmasker med ViralOff till
insatspersonal i de två länderna.

Ytterligare europeiska varumärken som använder ViralOff är bland annat
tyska varumärket Everbasics, som lanserar en scarfmodell som ger
skydd för både näsa och mun. Det polska varumärket Lekko, har snabbt
anpassat sig och erbjuder nu ett antal produkter med ViralOff som kan
användas i miljöer där man behöver ett utökat skydd. Ytterligare
varumärken är tyska Spira Protekta och UK-baserade Screenworks, som
kommer att lansera både ansiktsmasker och nackskydd.

Utanför Europa har Polygiene lanserat masker med Litume från Taiwan
och det nya varumärket Airgill från Sydkorea, samt JCT Limited från
Indien som erbjuder ViralOff i skyddskläder och ansiktsmasker. I USA
har partners ARSV stoppat sin klädproduktion för att istället
tillverka ansiktsmasker, och för varje såld mask så doneras en mask
till sjukvårds- och insatspersonal. Över 12 000 masker har redan
donerats.

Med ytterligare partners i pipeline, ständiga förfrågningar och stor
efterfrågan, beräknar Polygiene att nå stora volymer inom en snar
framtid. Företaget är stolt över att kunna återvända till sitt
ursprung där allt började - i kampen mot SARS-utbrottet 2004.

Ulrika Björk VD Polygiene avslutar, "Vi har ett högt tryck med mycket
förfrågningar både från lokala och globala, befintliga och nya
kunder, och ser en fortsatt ström av leveranser framöver till företag
som ställer om sin verksamhet för att tillverka produkter till bland
annat vården och andra sektorer där det finns behov."

För mer information om ViralOff, besök polygiene.com.

För mer information om varumärkena:

https://www.maloja.de/collection/index.php
https://generaltactic.com
https://behelfsmaske.everbasics.de/collections/community-masken-mit-vira...®technologie
https://lekkowear.pl
https://www.spira-protekto.de
http://www.litume.com
https://asrv.co

* ISO18184:2019, ATCC VR-1679 (H3N2)

Om Maloja
Maloja är ett ledande sportvarumärke inom outdoor, för aktiviteter
såsom mountainbiking, landsvägscykling, längdåkning, klättring,
topptursskidåkning, freeriding och löpning. De har 900 återförsäljare
i 26 länder med flaggskeppsbutiker i München, Aschau, Freiburg,
Oberstdorf, Wiesbaden, Innsbruck (Österrike), Stowe (USA) och Seoul
(Korea). Idag utvecklas och lanseras 800 nya modeller varje år, varav
70% av Malojas produkter görs i Europa och 30% i Kina.
Funktionskläderna är till största delen producerade av VioModa i
Bulgarien. Företaget grundades 2014, är ett dotterbolag till Maloja,
och har idag 250 anställda.

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och
News:

http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com eller
kontakta:

Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post:
ubj@polygiene.com

Om Polygiene
Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi
förändra sättet vi ser på kläder - från förbrukningsvaror till
hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och
textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och
låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala
premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina
produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i
Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser,
telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se. För mer
information: polygiene.com (http://www.polygiene.com).

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/polygiene-ab/r/polygiene-viraloff-teknologi-f...
https://mb.cision.com/Main/13573/3098779/1237708.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.