Du är här

2016-05-13

Polygiene: Finansiella mål ska upp för behandling i sommar - VD

STOCKHOLM (SIX) Polygiene, som utvecklat en teknik för att undvika
illaluktande textilier, har som finansiella mål att den årliga
organiska tillväxten i bolagets nettoomsättning i genomsnitt ska
överstiga 30 procent över en konjunkturcykel. För marginalen ska
resultatet före skatt långsiktigt överstiga 15 procent över en
konjunkturcykel.

Dessa mål kan nu eventuellt vara på väg att höjas då bolagets
styrelse har uttryckt att de gärna skulle se att bolaget tar upp
målen.

"Vi ska ta en match om det i sommar", sade Polygienes vd Christian
von Uthmann under en bolagspresentation vid Balance gym.

Trots att de tunga marknadsinsatserna för Polygiene vanligtvis
uppkommer i samband med viktigare mässor under det första kvartalet
lyckades bolaget visa ett positivt resultat exklusive engångskostnader
för börslistningen. Justerat för engångskostnaderna låg resultatet
efter skatt i det första kvartalet på +0,2 miljoner kronor (-0,5).

Polygiene spår dock att säsongsmässigheten kommer att börja att
jämna ut sig på sikt.

Visionen är att vara det globalt ledande varumärket inom
luktkontroll. Försäljningen sker som co-brand och inte som ett helt
eget varumärke. Genom att fokusera på funktionssegmentet odörkontroll
ser Polygiene möjligheter att bli marknadsledare och därigenom uppnå
marknadsandelar på uppåt 60-70 procent.

Christian von Uthmann jämför bland annat med Gore-tex som är klart
störst inom sitt segment för vatten- och vindtäta kläder, men där det
fortfarande finns konkurrenter med liknande produkter.

För närvarande har Polygiene över 100 partners med ett flertal
premiumvarumärken. Bland bolagets partners finns bland annat Adidas,
Patagonia och hjälm och skyddstillverkaren Poc.

Förutom att ta sig an problemet med illaluktande kläder ser bolaget
både en tids- och miljövinst då plaggen inte behöver tvättas lika
ofta. Tvättning uppges enligt Uthmann dessutom svara för 50 procent av
kläders slitage.

Polygienes lösning som till stor utsträckning baseras på naturligt
förekommande silversalt tillverkat av återvunnet silver har i tester
visat sig klara över 100 tvättar. Lösningen har visat sig vara så
effektiv att funktionaliteten varar över hela plaggets livslängd och
att det räcker med små mängder av lösningen.

Under 2015 låg försäljningen på knappt 52 miljoner kronor. Över 15
miljoner meter tyg behandlades med Polygiene-produkt under samma år.
Det skulle då innebära att försäljningen uppgår till cirka 3,43 kronor
per meter tyg.

Bolagets egen bedömning är att dessa över 15 miljoner meter
behandlade tyg utgör mindre än fem procent av den globala långsiktiga
försäljningspotentialen. Vid nuvarande prisnivå skulle alltså
marknadsstorleken ligga på över en miljard kronor.

Polygiene börsnoterades på Nasdaq First North i Stockholm den 14
mars i år.

Aktien stiger i dag med 1,9 procent till 13,30 kronor.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
mailto:magnus.bernet@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.