Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-05-02

PostNord: E-barometern Q1 2014: Nu flyttar bygghandeln ut på nätet

E-handeln fortsätter sin kraftiga tillväxt. Första kvartalet 2014
ökade försäljning med 16 procent och framförallt är det branscher som
tidigare haft begränsad försäljning på nätet som växer kraftigt.
Bygghandeln ökade sin försäljning på nätet med 36 procent under
kvartalet, ungefär tre procent av branschens totala försäljning sker
via internet vilket motsvarar cirka 1 miljard kronor. Det framgår av
e-barometern för första kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i
samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ännu ett kvartal visar den svenska detaljhandeln en
försäljningstillväxt på internet på drygt 15 procent. Prognosen är
att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige
2014.

Sju av tio konsumenter e-handlade varor under första kvartalet 2014
och fortsatt är det främst kläder, hemelektronik samt böcker och
andra medieprodukter som e-handlas. Men allt fler väljer också att
köpa mer otympliga varor som byggmaterial, möbler och vitvaror via
internet, och det är inom dessa branscher tillväxten är som starkast
just nu.

- En mognare e-handel, som också i ökad utsträckning omfattar större
och mer skrymmande varor som möbler och byggvaror, ställer högre krav
på flexibla leveranser. Därför har logistikföretagen det senaste året
utvecklat tjänster för hemleveranser som är bättre anpassade till
konsumenters vardag, vilket kommer driva näthandeln av dessa varor
ytterligare, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.

E-barometern första kvartalet 2014 i sammandrag

· Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16
procent första kvartalet 2014.

· Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder
kronor under 2014, vilket innebär en tillväxt om 15 procent

· Under första kvartalet var tillväxten kraftigast för bygghandeln
(36 procent), barnartiklar/leksaker (31 procent) och sport- och
fritidsprodukter (24 procent).

· Av de största branscherna var tillväxten starkast för
hemelektronik vars försäljning ökade med 16 procent. Kläder/skor hade
en tillväxt om fyra procent och försäljning av böcker/media över
internet ökade med 1 procent.

· 71 procent av konsumenterna e-handlade varor under kvartalet. Av
dessa har 14 procent e-handlat med sin mobiltelefon och 34 procent
e-handlat från utländska sajter. 25 procent av alla
e-handelsrelaterade försändelser till konsumenter i Sverige
levererades från utlandet.

· I genomsnitt förväntar sig e-handelskonsumenten leverans senast
4,3 vardagar efter att en beställning är genomförd. För 29 procent är
det viktigt att kunna få en e-handlade försändelser levererad
vardagen efter beställning.

· Tre av fyra konsumenter tycker det är viktigt att själv få välja
hur de ska ta emot en e-handlad vara. 46 procent föredrar generellt
att få en e-handlad vara levererad i postlådan av sin brevbärare.

· Var fjärde e-handelskonsument returnerade en e-handlad vara under
2013. 88 procent tycker att returhanteringen fungerar bra

Vid frågor kontakta:
Arne Andersson, e-handelsexpert PostNord, tel 0730-790552
Per Ljungberg, Kommunikationschef PostNord Sverige, tel 0730-790082
PostNord Medierelationer, tel 010-436 10 10

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och
logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också
postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark.
Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi
förutsättningarna för morgondagens kommunikation,e-handel,
distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning
på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett
svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på
postnord.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/postnord/r/e-barometern-q1-2014--nu-flyttar-by...
http://mb.cision.com/Public/1545/9578171/a0bfd69a21e3f115.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.