Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-24

PRICER: Delårsrapport januari - mars 2014

Fortsatt stabil orderingång
- Pricers lösning synkroniserar priser i webb och butiker

· Auchan Schiever-gruppen uppgraderar hypermarkets - Värde 10 MSEK
· Franska detaljhandelskedjan Coop Atlantique ny kund - Uppskattat
ordervärde 20 MSEK

· Norsk dagligvarukedja väljer Pricers elektroniska
hyllkantsetiketter

· Pricers system utgör en central del i Media Markt - Saturns
omfattande marknadskampanj

Händelser efter rapportperiodens utgång

· Leroy Merlin väljer Pricers lösning för samtliga butiker -
Uppskattat värde 130 MSEK

· Pricers nya lösning skapar en bättre shoppingupplevelse hos
Carrefour

· Jonas Vestin ny VD för Pricer
Första kvartalet
Orderingång: 133 (143) MSEK
Nettoomsättning: 103,6 (93,2) MSEK
Bruttomarginal: 23,2 (25,4) procent
Rörelseresultat: -9,2 (-3,8) MSEK
Rörelsemarginal: -8,9 (-4,1) procent
Periodens resultat: -9,7 (-3,9) MSEK
Kassaflöde: 29,3 (46,8) MSEK
Resultat per aktie före utspädning: -0,09 (-0,04) SEK

Kommentar från VD (tf) Harald Bauer
Vi har sett flera positiva tecken under årets inledande kvartal, även
om resultatet också detta kvartal tyngts av en svag europeisk
konjunktur. Orderingången har varit fortsatt god. Vi har vunnit ett
flertal viktiga affärer - både från befintliga och nya kunder.

Affärerna har fördelats över framför allt ett flertal europeiska
marknader. Vid sidan av fortsatta framgångar på den franska marknaden
har ett viktigt kontrakt i Norge tecknats.

Under inledningen av året har det blivit tydligt att Pricers lösning
får en allt större betydelse när ett detaljhandelsföretag ska
synkronisera sin strategi mellan olika försäljningskanaler, så
kallade omnichannel-strategi. Hemelektronikjätten Media Markts
nederländska kedja Media Saturn har använt Pricers system för att
bedriva en konkurrenskraftig prisstrategi i förhållande till sina
viktigaste konkurrenter. Media Saturn kan justera sina priser i
realtid i samtliga butiker och i sin webbshop.

I ett nära samarbete mellan Pricer, Pricers partners och Carrefour har
det i en testbutik för första gången gjorts möjligt för kunden att
bland annat kunna ta emot erbjudanden och receptidéer samt navigera
med sin mobiltelefon för att hitta rätt vara. Genom att vi arbetar
nära våra kunder har vi möjlighet att i partnerskap bedriva
produktutveckling som skapar nytta för konsumenten.

Efter kvartalets utgång vann vi ett större projekt på uppskattningsvis
130 MSEK från franska Leroy Merlin, som utrustar samtliga sina
butiker med vår lösning.

Jag är fortsatt optimistisk inför framtiden. Vi förväntar oss att
omsättningen skall öka samt att pågående kostnadssänkningar skall ge
förbättrad marginal. Sammantaget förväntar vi oss att 2014 kommer att
innebära förbättrad omsättning och ökat rörelseresultat jämfört med
2013.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/pricer/r/delarsrapport-januari---mars-2014,c95...
http://mb.cision.com/Main/715/9573612/236545.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.