Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-03-07

Probi: Ser stor tillväxtpotential i Pharmavite-samarbetet - VD

STOCKHOLM (SIX) Probiotikabolaget Probi ser stor potential
för tillväxt i samarbetet med Pharmavite kring kosttillskott i
USA.
"Jag tror att den främsta tillväxtbiten i början på det här
året nog blir Pharmavites amerikanska lansering", säger Probis
vd Michael Oredsson till Nyhetsbyrån SIX i samband med Stockholm
Corporate Finance hälsovårdsdag.
Under 2011 ökade Probis försäljning inom kosttillskott,
justerat för engångsintäkter, med 76 procent.
Probi Frisk och Probi Mage stod för lite drygt hälften av
ökningen, resten är andra länder, Sydafrika, Australien och
Polen, men inte USA så mycket i fjol, säger Michael Oredsson.
Probi planerar för en lansering av Probi Frisk och Probi Mage
i andra europeiska länder, men då under annat namn.
"Det finns en tidsplan som inte är kommunicerad, men vi
hoppas kunna göra det i år". Lansering kommer ske i "minst ett"
land, men förmodligen inte mer än några stycken.
En skillnad i kommande lansering är att Bringwell inte har
någon säljkår i Sverige så därför kommer det bli en annan faktor
i kalkylen som gör att upplägget blir annorlunda.
Modellen blir på hyfsat lika villkor där Bringwell och Probi
kompenserar varandras kostnader.
Friscus, som inte omfattas av Probis avtal med det icke
nämnda livsmedelsbolaget, är också en av bolagets produkter som
Probi har intentioner att ta utomlands.
"Vi jobbar på att få ut Friscus i andra länder", säger
Oredsson och tillägger att det kommer att ske under annat namn.
"Jag tror att det finns en ganska bra chans att komma ut med
den här produkten".
Probi är dock inte intresserade av en utlandslansering av
Friscus i egen regi utan söker en licenspartner. Villkoren i ett
eventuellt avtal bedömer Oredsson "inte kommer att bli sämre
utan att det nog kommer att vara jämförbart" med det avtal som
Probi har med Danone kring Proviva och tillägger att "om det är
en större möjlighet (än Proviva SIX anm) eller inte är svårt att
säga".
Michael Oredsson uppger att de stora avtalen däremot tar
längre tid att slutföra än jämfört med mindre avtal inom
kosttillskott. Däremot ser Oredsson en poäng i att jobba mot
avtal med livsmedelsbolag.
"Det är värt besväret att satsa en viss del av våra resurser
på att jobba med livsmedelsbolagen och skriva avtal med dem för
när de väl rullar igång är det potentiellt stora intäkter".

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.