Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-17

PwC: Digitalt mindset avgörande

Digitaliseringen av mediamarknaden är tydlig. År 2018 kommer 55
procent av den globala internetanvändningen att ske via mobila
enheter och 33 procent av den totala annonseringen att vara digital.
Det är några resultat från PwC:s globala prognos Global Entertainment
and Media Outlook 2014-2018 som analyserar förutsättningar och
tillväxt för mediamarknaden.

Den ökade digitaliseringen driver på utveckligen inom den globala
media- och underhållningsindustrin som förväntas växa med närmare 5,0
procent årligen fram till 2018. Det motsvarar en ökning från 1,9
miljarder dollar 2014 till 2,3 miljarder dollar 2018. Marknaden i
Sverige förväntas öka med 3,8 procent per år upp till 1,9 miljarder
dollar under samma period.

För att hitta lönsamhet i den digitala konsumenten behöver företagen
ett mindset som genomsyrar hela affärsstrategin. Branschen behöver
komma närmare konsumenten och införa flexiblare affärsmodeller, säger
Nicklas Kullberg som är branschledare för Entertainment and Media
inom PwC Sverige.

Andra resultat från undersökningen:

· Digitaliseringen ger ökade reklamintäkter. Fram till 2018 beräknas
drygt 30 procent av de totala globala reklamintäkterna vara intäkter
från digitala medier vilket kan jämföras med 14 procent 2009.

· Internetannonseringen spås en lysande framtid. Med en årlig
tillväxttakt på 10,7 procent går internetannonsering förbi
tv-annonsering 2018. Så sent som 2009 var tv-reklamen dubbelt så stor
som internetreklamen. Det är i synnerhet mobilreklamen som väntas
öka, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 21,5 procent.
Motsvarande tillväxttakt beräknas även för den svenska marknaden när
det gäller internetannonsering (10,6 procent), vilket ger
topplacering i jämförelse med andra länder i Västeuropa. Bara Finland
och Irland förväntas få en högre tillväxttakt.

· Reklamen i internet-tv kommer globalt att fördubbla sin andel av
de totala tv-reklamintäkterna under de närmaste fem åren.

· Försäljningen av digitala dagstidningar ökar sakta. Intäkterna
från utgivning av digitala dagstidningar ökade globalt med 66,2
procent under 2013. Även om enskilda utgivare rapporterar om goda
tider är det få som tror på en revolution - de digitala tidningarna
kommer bara att svara för 8 procent av de globala intäkterna från
tidningsförsäljning 2018.

· Intresset för e-böcker ökar markant världen över och e-boken
beräknas vara mer populär än den tryckta boken om fyra enligt
rapporten.

· Starkast tillväxt. Nio marknader med hög tillväxt inom
underhållnings- och mediabranschen är Kina, Brasilien, Ryssland,
Indien, Mexiko, Sydafrika, Turkiet, Argentina och Indonesien. Kina
går dessutom om Japan 2018 och blir världens näst största
underhållnings- och mediamarknad efter USA enligt prognosen.

· Biounderhållning fortfarande populärt. Främst är det
tillväxmarknaderna som driver utvecklingen av biosektorn. För svenska
marknaden är konkurrensen stor med olika video-on-demand tjänster.
Trots det är prognosen att segmentet växer med en takt på 3,5 procent
per år.

Om Outlook
Årets upplaga av PwC:s Global Entertainment and Media Outlook
2014-2018 är den 15:e i ordningen och en heltäckande källa till
globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Outlook innehåller
information om 13 marknadssegment i 54 länder. Du kan enkelt jämföra
konsument- och reklamutgifterna i olika segment och länder. Mer
information finns på www.pwc.com/outlook

Segment som omfattas av Outlook: Tv-abonnemang och licensavgifter,
tv-reklam, internetåtkomst, radio, utomhusreklam, dataspel,
underhållningsfilm, tidningar och tidskrifter, direktförsäljning till
företag, internetreklam, bokutgivning och musik.

För mer information kontakta:

Nicklas Kullberg, ansvarig för Entertainment and Media inom PwC Tel
0709 29 34 08, e-post: nicklas.kullberg@se.pwc.com

Jenny Huselius, kommunikationsansvarig bransch Tel 0702 00 91 39,
e-post: jenny.huselius@se.pwc.com

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och
affärsrådgivning med 3 800 medarbetare på 100 kontor runt om i
landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden
för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska
storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala
företag samt den offentliga sektorn.PwC Sverige drivs som en
självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala
nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar
med 184 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv
och praktiska råd.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/pwc/r/digitalt-mindset-avgorande,c9603300
http://mb.cision.com/Main/365/9603300/257626.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.