Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-03-14

QLIRO: AMAZON SNARARE MÖJLIGHET ÄN HOT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Amazons eventuella inträde i Sverige och Norden skulle
snarare gynna än hota Qliro. Detta eftersom det skulle stärka trenden med
skifte från offline- till onlinehandel, utrymmet för nya spelare är stort,
och det att döma av situationen på andra europeiska marknader knappast är
sannolikt att Amazon skulle sikta på en jättelik nordisk marknadsandel.

Det anser Qliros vd Marcus Lindqvist, som till Nyhetsbyrån Direkt försöker
"nyansera och balansera bilden" apropå den senaste tidens uppgifter om att
den amerikanska e-handelsjätten är på väg in på hans hemmaplan. I tisdagens
utgåva av Dagens Industri rapporteras exempelvis om en pågående
rekryteringskampanj och planer på svensk lansering före sommaren, och
Qliro-aktien handlas ned på börsen.

"Vi tror att ett eventuellt Amazoninträde i Sverige eller Norden kommer att
förstärka näthandelns nuvarande nordiska tillväxt - som ligger på 10-15
procent per år - tack vare att fler människor får upp ögonen för e-handelns
fördelar och börjar handla", säger Marcus Lindqvist och upprepar därmed sin
företrädare Paul Fischbeinsinställningför fyra år sedan, då Amazon också
spekulerades vara på väg till Sverige.

Trendförstärkningen har enligt Marcus Lindqvist skett i andra europeiska
länder där Amazon har gått in med start för cirka 20 år sedan. I Frankrike,
exempelvis, har Amazon runt 10 procents marknadsandel, men många lokala
aktörer lever och frodas enligt Qliro-vd:n i högönsklig välmåga, trots eller
kanske tack vare amerikanens närvaro.

"Det är verkligen ingen 'winner takes it all'-situation i Europa för Amazon",
säger Marcus Lindqvist.

Han lämnar sedan Frankrike för Holland, där Amazon lanserade en sajt 2014 och
sedan dess har nått 2-3 procents marknadsandel genom leveranser från
Tyskland.

"Där finns ett väldigt starkt alternativ i form av ett företag som påminner om
CDON, nämligen bol.com. De har utvecklats väldigt starkt sedan Amazon
etablerade sig."

Marcus Lindqvist fortsätter:

"Man tänker ofta på Amazon utifrån deras onlinemarknadsandel på 40-45 procent
i USA och som en orsak till den så kallade detaljhandelsdöden bland fysiska
butiker där. Men då ska komma ihåg att de snart har runt 140
distributionscenter i USA. I Tyskland, där de är framgångsrika med en
marknadsandel på kanske 15 procent har de runt 20 anläggningar, liksom i
England, där de också är framgångsrika", säger han och menar att Amazons
framgångar i Europa i hög grad har baserats på ett tätt nätverk av
distributionscenter.

Att bolaget skulle vara i färd med att etablera detta i det relativt
glesbefolkade och geografiskt komplicerade Norden håller han för osannolikt.

Själva har Qliro två lager: ett i Ljungby åt CDON, som omsätter 2,3 miljarder
kronor, och ett i Falkenberg åt Nelly som omsätter drygt hälften så mycket.

Den nordiska e-handelsmarknaden var enligt Postnord 220 miljarder kronor år
2016, inklusive köp från andra länder via exempelvis Amazon och Alibaba, och
växer med 20-30 miljarder kronor per år.

"Om man utgår från GfK:s och våra estimat om vad Amazon omsätter i Sverige nu,
cirka en miljard kronor, och generöst antar att de ökar till 10 procents
marknadsandel på fem år och därmed växer sin omsättning till 20-30 miljarder
- då växer ju ändå marknaden med mycket mer än så", säger Marcus Lindqvist.

Ser du ingen risk för att de priskriga r ut alla er som i dag kämpar om
marknadsandelar , och sikta r på samma höga marknadsandelar som de har i USA
?

"Vi tror att de kommer att vara aggressiva på internationella produkter, där
de tack vare sin köpkraft kan prispressa. Där blir säkert marginalerna
tuffare. Men de har inte tagit så höga andelar som i USA i några andra
länder, så att de skulle göra det här är inte realistiskt om de inte bygger
upp en oöverträffad logistikapparat. Och varför skulle de göra det när de
inte gjort det i liknande länder i Europa?"

Marcus Lindqvist, som är chef över cirka 700 anställda, säger sig inte känna
till att Amazon bedriver någon rekryteringskampanj.

Vad gäller huruvida amerikanen är en tänkbar storkund till betaltjänsten Qliro
Financial Services - vars volym i dag till cirka 30 procent kommer från
externa kunder - hyser han föga hopp: de har troligen egna betallösningar,
säger han, och betecknar hopp om Amazon i kundlistan som långsökt.

"Jag ser inte dem som potentiell partner för Qliro."

Eventuella tankar hos Amazon om att köpa in sig i den svenska
e-handelsmarknaden genom förvärv av CDON eller Nelly avstår han från att
spekulera i.

Han summerar sin syn:

"Vi ser otroligt positivt på utvecklingen i nordisk e-handel, och tror att
Amazon kommer att accelerera snarare än förminska den om de kommer hit. Det
finns att döma av hur det ser ut i resten av Europa gott om plats för många
aktörer att vara med på resan. Amazon är inte slutet för andra e-handlare i
Norden, tvärtom."

Du låter positiv. Hoppas du rentav att Amazon kommer att etablera sig i
Sverige i år?

"Jag hoppas ingenting. De driver sitt företag och jag mitt. Jag kan förhålla
mig till när de väl är här: då är vi väl förberedda för att hantera det."

---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.