Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-10-18

Qliro Group AB (publ.): Qliro Group sätter nya finansiella mål

Qliro Groups strategi är sedan juni 2018 att driva Qliro Financial
Services, CDON Marketplace och Nelly som självständiga bolag för att
skapa de bästa förutsättningarna för varje bolag och därmed ett ökat
aktieägarvärde. Som ett led i detta arbete sätter Qliro Group nya
finansiella mål för dotterbolagen.

- Qliro Group driver sedan en tid de tre dotterbolagen som
självständiga enheter. CDON Marketplace fokuserar på externa handlare
och fasar ut försäljning från eget lager av främst hemelektronik med
lägre marginal. Qliro Financial Services fokuserar på att attrahera
fler externa handlare och dra nytta av skalfördelar. Nelly ska dra
nytta av det starka egna varumärket, och digital marknadsföring för
att driva ytterligare lönsam tillväxt i Norden, säger Marcus
Lindqvist, VD och koncernchef för Qliro Group.

Qliro Financial Services fokuserar på e-handelsvolymer och
lånebokstillväxt

Qliro Financial Services strategi är att erbjuda en attraktiv
betallösning till handlare samt dra nytta av dessa volymer för att
erbjuda digitala finansiella tjänster till konsumenter. Bolaget har
sedan starten byggt upp sitt erbjudande av finansiella tjänster och
kommer att fokusera på att tillvarata skalfördelar och kapitalisera
på befintligt tjänsteerbjudande.

För att stärka sin position som ett självständigt bolag ökar Qliro
Financial Services de kommersiella satsningarna och förstärker
organisationen som arbetar med att attrahera och integrera nya
handlare. Den finansiella utvecklingen är beroende av
transaktionsvolymerna och rekryteringen av nya externa handlare.
Under 2019 kommer bolagets volymer påverkas negativt av att CDON
Marketplace fasar ut försäljning från eget lager som en del av sin
omställning mot en marknadsplats.

Qliro Financial Services nya finansiella mål:

· Uppnå ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar om 100 - 125
miljoner kronor under 2019

Qliro Financial Services tidigare långsiktiga finansiella mål var att
uppnå ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar om lägst 150
miljoner kronor under 2019.

CDON Marketplace fokuserar på att växa med externa handlare
CDON Marketplace strategi är att vara den nordiskt ledande
marknadsplatsen. För att stärka sin position som ett självständigt
bolag accelererar CDON Marketplace sin omställning genom att
ytterligare fokusera på externa handlare och samtidigt fasa ut
försäljning från eget lager inom framförallt hemelektronik, en
kategori med lägre marginal. Detta ger långsiktigt rätt
förutsättningar för en stark marknadsposition och lönsam tillväxt.
Bedömningen är att rörelseresultat före av- och nedskrivningar blir
positivt för helåret 2019.

CDON Marketplace nya finansiella mål:

· Uppnå tillväxt i de externa handlarnas bruttoförsäljningsvärde
över 20 procent per år

· Uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 3
procent av nettoomsättningen per år

CDON Marketplaces tidigare långsiktiga finansiella mål var att uppnå
en organisk tillväxt total i bruttoförsäljningsvärde (det vill säga
summan av externa handlares och egen försäljning) om 10 procent per
år i genomsnitt och generera ett rörelseresultat före av- och
nedskrivningar om

1 - 2 procent av bruttoförsäljningsvärdet (det vill säga inte
ordinarie rörelsemarginal före av- och nedskrivningar).

Nelly fokuserar på egna varumärket
Nellys strategi är att utveckla positionen som ledande inom mode på
nätet för unga människor i Norden. Kärnan är de egna varumärkena som
kompletteras med en välkomponerad portfölj av cirka 200 externa
varumärken. Bolaget drar nytta av det starka egna varumärket och
digital marknadsföring. En viktig drivkraft är att en växande andel
av försäljningen är egendesignade kläder och accessoarer. Nelly har
en stark marknadsposition och nu höjs målet för tillväxt med
oförändrat mål för rörelsemarginal.

Nellys nya finansiella mål:

· Uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per
år

· Uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6
procent per år

Nellys tidigare långsiktiga finansiella mål var att uppnå en organisk
tillväxt om 8 procent per år i genomsnitt och generera en
rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Qliro Group publicerar sin delårsrapport för perioden
januari-september 2018 fredagen den 19 oktober klockan 08:00. En
telefonkonferens hålls klockan 10:00 samma dag. Telefonkonferensen
sänds på www.qlirogroup.com.

Denna information är sådan information som Qliro Group AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 18 oktober 2018 klockan 19.15.

För mer information, besök www.qlirogroup.com, eller kontakta:
Niklas Alm
Telefon: 070824 40 88, e-post: ir@qlirogroup.com

Om Qliro Group
Qliro Group är en ledande nordisk e-handelsgrupp inom konsumentvaror
och närliggande finansiella tjänster. Qliro Group driver den ledande
nordiska marknadsplatsen CDON.COM, modevarumärket Nelly.com och Qliro
Financial Services som erbjuder finansiella tjänster till handlare
och konsumenter. Under 2017 omsatte gruppen 3,4 miljarder kronor.
Qliro Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm i mid
cap-segmentet med kortnamnet "QLRO".

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/qliro-group-ab--publ-/r/qliro-group-satter-nya...
http://mb.cision.com/Main/53/2648519/928964.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.