Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-21

QLIRO: KONSUMENTVERKET DRIVER REABLUFF-ÄRENDE MOT LEKMER

STOCKHOLM (Direkt) Konsumentverket driver sedan början av året ett ärende mot
Qliros förlustbringande leksaksdotterbolag Lekmer, på grund av det sätt
Lekmer marknadsför sina priser på - och tålamodet börjar rinna ut med
bolaget.

Det uppger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverkets avdelning för
konsumentskydd, till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen, några veckor efter att
Aftonbladet strax efter "Black Friday"uppmärksammadeLekmers "reabluff".

Denna går ut på att på sin sajt ange produkters "rekommenderade priser" som
det pris det aktuella priset jämförs med, trots att det rekommenderade priset
är klart högre än det Lekmer brukar använda sig av. Den rabatt som uppges
blir därmed högre än om Lekmers vanliga pris hade angetts.

"Vi driver sedan början av året ett ärende mot Lekmer. Vi har vid upprepade
tillfällen under en ganska omfattande brevväxling understrukit att begrepp
som rea eller användandet av subtraherande priselement i marknadsföring inte
får användas om det saluförda priset jämförs med ett så kallat rekommenderat
pris, om inte butiken själva har tillämpat det priset i sådan omfattning så
att det kan anses vara butikens vanliga (ordinarie) pris för varan", skriver
Niclas Ernebratt till Direkt på onsdagen, en dag efter vd-bytet i
leksaksbolaget.

Lekmer är enligt Niclas Ernebratt väl medvetna om Konsumentverkets syn på den
typ av marknadsföring Lekmer ägnar sig åt, och att de trots det fortsätter
betecknar han som "nonchalant gentemot deras kunder som ju faktiskt vilseleds
att de fått betala ett förmånligare pris än vad som är fallet".

Lekmer uttryckte enligt Niclas Ernebratt i slutet av september - två månader
före Aftonbladets uppmärksammande - att de hade tagit till sig av
myndighetskritiken och lovade återkoppla när ändringarna var utförda.

Men, skriver han på onsdagen:

"Någon återkoppling har ännu inte skett och verket har i dagarna skickat en
påminnelse till bolaget."

Förhoppningen är att denna ger effekt och att Lekmer ändrar sin
marknadsföring.

Niclas Ernebratt säger att Konsumentverket i nuläget inte kan uttala sig om
eventuella rättsliga åtgärder, "men det är klart att vi inte har för avsikt
att driva ärenden i långbänk utan att det ger något resultat".

Qliros kommunikationschef Erik Löfgren bekräftar på onsdagen i en kommentar
till Direkt att Lekmer har en pågående dialog med Konsumentverket, men
kommenterar inte ytterligare, exempelvis om varför leksakshandlaren inte har
tillmötesgått myndighetens invändningar.

Qliro och inte minst Lekmer är inne i ett kritiskt skede. Qliro skrev i sin
senaste kvartalsrapport, den första för den nya vd:n, att den nya
Qliro-ledningen kommer att lansera en ny affärsstrategi före årsskiftet.

På tisdagen aviserades ett vd-byte med omedelbar verkan i det Lekmer som
enligt vad Breakit rapporterade i somras är till salu med SEB:s hjälp -
uppgifter som den dåvarande Qliro-vd:n dock förnekade - och som för
närvarande är inne i årets mest intensiva period, julhandeln. Qliro-vd:n
talade med Direkt i oktober om hur fjolårets logistikmiss, då
julklappsköparna inte fick sina varor i tid, inte skulle upprepas i år.

Påstötningarna från Konsumentverket kommer därmed knappast som en välkommen
julklapp.

Erik Löfgren, hur ser du/Qliro på risken för renomméförsämring i Lekmer till
följd av denna sorts marknadsföring med efterföljande medial uppmärksamhet?

"Vår högsta prioritet är självklart att alla kunder ska vara nöjda med hela
upplevelsen av att handla på Lekmer."

Lekmer omsatte 276 miljoner kronor under januari till september i år, tre
miljoner kronor mindre än samma period i fjol, och åstadkom en rörelseförlust
på 55,7 miljoner kronor, vilket var 19,5 miljoner kronor mer än
fjolårsförlusten och den största förlusten av de fyra operativa
affärsområdena i Qliro.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.