Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-06-08

QLIRO: TRE PARALLELLA SPÅR GÄLLER FÖR NELLY - VD

STOCKHOLM (Direkt) Det har varit oklart för investerare vad de investerat i
och därför ska en uppdelning och tre självständiga bolag göra det mer
tydligt, och i en förlängning skapa större aktieägarvärde.

Det säger Marcus Lindqvist vd på Qliro i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på
fredagen, dagen efter bolaget gått ut med strategiförändringen.

"Planen att går mot mera självständiga bolag har funnits sedan jag blev vd för
två år sedan, och det har varit mer en fråga om när", säger Marcus Lindqvist.

Under de senaste två åren har bolagen förberetts för att kunna bli
självständiga. Det är framförallt för Qliro Financial Services som bitarna nu
fallit på plats vilket möjliggjort för en ny strategiförändring. De senaste
åren har Qliro-ledingen försökt stärka bolagen och genomföra investeringar.

"Nu kan vi sätta en tydlig plan för respektive bolag, det förenklar även ur
ett investerarperspektiv", säger Marcus Lindqvist.

Några fördelar som gemensamt bolag ser inte vd:n som menar att synergier inte
setts mer än på koncernkontoret.

"Det man investerar i nu är ett fintechbolag som växer kraftigt samtidigt som
man får en option på att vi lyckas med något bra för Nelly och Cdon", säger
Marcus Lindqvist.

För e-handlaren Nelly finns det nu tre parallella spår. Det kan bli en
börsnotering, en avknoppning till aktieägarna eller en försäljning. Vad som
blir huvudspåret står inte klart, men bolaget har satt upp en tidsbegränsning
på 24 månader.

"I Norden kan man vara nischad, du behöver inte vara jättestor. Vår nisch för
Nelly är festklänningar i målgruppen 18 till 26 år", säger Marcus Lindqvist,
angående konkurrensen med större aktörer som Zalando.

För Cdon Marketplace är situationen annorlunda, här är det framförallt storlek
som krävs, något som bolaget under många år försökt att uppnå med hjälp av
externa aktörer som säljer på Cdon.

"Varken stor eller nischad går inte, att vara bred men liten ger ingen
relevans, då blir det press på marginalerna" resonerar Marcus Lindqvist.

Planen för Cdon Marketplace är att antingen sälja verksamheten, göra förvärv i
någon av de existerande produktkategorierna, eller fusionera med något annat
bolag.

"Cdon:s marknadsplats är i dag den största lokala marknadsplatsen i Norden
vilket är en bra startposition, men det kommer inte att räcka över tid" säger
Marcus Lindqvist.

För Qliro Financial Service är tillväxtmöjligheterna goda, menar Qliros vd.
Han nämnder den senaste tidens konsolideringsvåg och dessutom har uppköp
förekommit inom branschen som brukar kallas fintech.

"Det händer saker snabbt inom fintech, men vår ambition är att växa bolaget
och etablera det som ett stabilt småbolag" säger Marcus Lindqvist.

---------------------------------------
Jan Glevén +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.